Wednesday, January 6, 2010

Zahid Hamidi Dah Puas Hati Anda Bagaimana?

KUALA LUMPUR: Kementerian Pertahanan berpuas hati dengan tindakan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail yang mengheret seorang anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) berpangkat sarjan dan seorang ahli perniagaan ke mahkamah hari ini berhubung kes kecurian dua enjin pesawat F-5E milik TUDM. Selanjutnya baca disini

Soal mereka puas hati itu urusan mereka kerana itulah perangai dan kelakuan hudoh mereka sejak azali lagi tetapi persoalanya adakah kita dan seluruh rakyat Malaysia berpuas hati dengan laporan dan siasatan oleh pencuri seperti mereka. Mana mungkin pencuri dapat menagkap perompak kerana kedua-duanya adalah sama-sama penjenayah.

Kedua yang dibangkitkan ialah soal kos enjin tersebut seperti yang dilaporkan :"Tidak benar sama sekali nilai yang dicuri bernilai RM50 juta. Jet dan enjin yang hilang hanya bernilai antara AS$2.5 juta (RM8 juta) hingga AS$8 juta (RM27 juta) sahaja setiap satu," katanya.

Samada ia bernilai RM50 Juta atau RM8 Juta itu bukan persoalanya tetapi yang penting disini ialah masalah ketelusan dan kecekapan serta intergriti.

Walaupun hanya RM 1 sahaja pun ia tetap dicuri jika kita tidak beramanah denganya. Langsung tidak masuk dek akal jika yang didakwa itu hanya Sarjan dan seorang ahli perniagaan sahaja.

Bodoh sangatkah rakyat Malaysia bila membaca dan mendengar hasil laporan Ghani 4tail ini? Lemah sangatlah pentadbiran Angkatan Tentera Malaysia bila dengan mudah-mudah pegawai yang berpangkat sarjan boleh menandatangani sebarang invois dan segala macam surat untk melepaskan barang yang bernilai seperti itu.

Fikir-fikirkan lah....

No comments:

Post a Comment