Thursday, January 7, 2010

Bakar Gereja : Jalan Huru-Hara

Apabila membaca rentetan peristiwa hari ini kita dihidangkang sekurang-kurangnya 2 buah Gereja musnah dibakar dari individu yang tidak dikenali.

Kita melihat bahawa insiden ini jika tidak dikawal bakal membawa Malayisa kearah konflik rusuhan kaum dan agama dan yang lebih dahsyat lagi dan ia bakal mengundang pertumpahan darah antara pihak-pihak yang berkepentingan.

Bagi PAS, ia adalah jelas bahawa ia bukanlah satu kesalahan jika pihak-pihak bukan islam hendak menggunakan kalimah Allah bagi urusan keagamaan mereka tetapi apa yang dibimbangi oleh PAS ialah jika pihak-pihak itu menyalahgunakan kalimah Allah itu untuk mengaburi dan membuat dakyah kepada warga muslim dalam negara kita ini.

Isu kalimah Allah ini sebenarnya bukanlah ciptaan UMNO tetapi ia diambil kesempatan sepenuhnya oleh UMNO untuk menanguk di air yang keruh dan cuba memprovokasi PAS supaya turut terlibat dalam konflik ini.

Umno dalam isu ini tak ubah seperti beruk dapat bunga tepi ekor berlumuran dengan tahi. Isu Kalimah Allah ini betul-betul mereka perihatin kerana inilah bonus politik mereka kerana UMNO memang jahil tentang ini tetapi sedarkah mereka penggunaan kalimah Allah ini adalah dibenarkan oleh Islam tetapi mereka menolak segaga tuntutan yang diwajibkan oleh Allah dalam hal yang berkaitan dengan Jenayat syariah dan sebagainya. ( malas nak hujah panjang-panjang sebab umno memang bebal dari dulu kini dan selamanya )

Kepada pimpinan PAS sewajarnya kini mereka mendepani kaedah bagaimana hendak mencari jalan penyelesaian yang terbaik agar kekeliruan ini tidak menusuk masuk kedalam sanubari penyokong dan ahli PAS agar mereka juga tidak terikut-ikut dengan gendang yang dimainkan oleh UMNO dalam isu kalimah Allah ini. Ikuti kupasan dan penjelasan Datuk Seri Presiden dalam kuliahnya mengenai isu ini disini.

No comments:

Post a Comment