Saturday, August 28, 2010

Ni sorang lagi jelmaan UMNO yang rasa dia je yang mengaji Agama......rupanya meludah ke langit.....

MASYITAH BERFATWA LAGI


Di SUNGAI PETANI (Berita harian online), Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, berkata tindakan nazir dan ahli jawatankuasa surau itu membenarkan orang bukan Islam memasuki ruang solat adalah tidak dibenarkan dan menyalahi hukum.

“Orang bukan Islam hanya boleh melawat kawasan masjid atau surau tetapi tidak boleh memasuki ruang solat rumah ibadat berkenaan apatah lagi memberi ceramah kepada jemaah surau berkenaan.


“Perkara ini disifatkan serius dan ia perlu disiasat secara menyeluruh dan jika benar ia berlaku ia seakan-akan satu bentuk penghinaan terhadap orang Islam,” katanya selepas majlis berbuka puasa bersama anak yatim dan sambutan Hari Wanita anjuran Wanita UMNO Baling.


Dr Masyitah mungkin terlupa untuk lihat kembali artikel ilmiah yang ditulis oleh Ghafani Awang Teh, melalui saluran berita harian bertarikh 1 March 2008 dan dipaparkan di web JAKIM yang menyatakan :

Persoalan besar timbul ialah apakah hukum orang bukan Islam memasuki masjid? Berdasarkan

pendapat Mazhab Syafie, orang bukan Islam dilarang secara mutlak memasuki Masjidil Haram seperti dinyatakan firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman. Sesungguhnya (kepercayaan) orang kafir musyrik itu najis, oleh itu janganlah mereka menghampiri Masjid al-Haram sesudah tahun ini dan jika kamu bimbangkan kepapaan, maka Allah akan memberi kekayaan kepada kamu daripada limpah kurnia-Nya, jika Dia kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.” (Surah at-Taubah, ayat 28)

Masjid lain pula pada pandangan ulama Syafi’iyah adalah diharuskan jika bertujuan baik. Ulama ini berpegang pada hadis sahih diriwayatkan Bukhari, menjelaskan bahawa sekumpulan tentera Islam yang baru kembali dari medan perang Nejad membawa seorang tawanan perang bernama Tsumamah Utsaal dari Bani Hanifah yang ketika itu belum beragama Islam dan mengikatnya pada tiang dalam sebuah masjid.

Kemudian Rasulullah SAW menuju kepada tawanan itu seraya bersabda: “Lepaskanlah Tsumamah.”
Kemudian Tsumamah berangkat menuju ke kebun kurma berdekatan masjid dan mandi. Selepas itu Tsumamah masuk semula ke dalam masjid sambil melafazkan kalimah dua syahadah menjadi seorang muslim.”

Berdasarkan hadis itu nyata bahawa jika tindakan membawa seseorang bukan Islam ke dalam masjid menjadi satu kesalahan tentu sekali Rasulullah SAW akan menegur tindakan sahabat membawa masuk Tsumamah ke dalam masjid itu.

Bagaimanapun bagi menjamin dan memelihara kesucian masjid, pihak pengurusan perlu membuat peraturan sesuai umpamanya dimestikan menutup aurat, tidak meninggikan suara atau membuat bising serta menentukan masa sesuai yang tidak mengganggu umat Islam menunaikan ibadat.

Tak perasan kat buntut sendiri pun ada tahi.......bodohnya umno


BESUT, 28 Ogos (Bernama) -- Pemimpin Islam dalam pakatan pembangkang diminta menasihati rakan masing-masing terutama dari DAP supaya mematuhi hukum-hukum Islam berhubung penggunaan tempat ibadat seperti masjid dan surau.

"Islam mempunyai batasan tertentu dalam penggunaan rumah ibadatnya supaya ia tidak dicemari dan dipergunakan sewenang-wenangnya hingga menimbulkan rasa tidak puashati kepada orang Islam di negara ini," kata Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin.

Katanya, tempat ibadat adalah merupakan tempat yang suci dan sepatutnya ia tidak boleh dicemari dengan perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum-hukum Islam yang diamalkan oleh penganut Islam di Malaysia.

Justeru, katanya, tindakan Anggota Parlimen Serdang, Teo Nie Ching menyampaikan sumbangan dan menyampaikan "tazkirah" di ruang solat Surau Al-Huda, Kajang Sentral Ahad lalu adalah amat memalukan dan mendukacitakan.

Beliau berkata memang sepatutnya sebagai Ketua Agama, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah murka dan dukacita dengan apa yang berlaku.

Dr Abdullah berkata sepatutnya pemimpin pembangkang yang beragama Islam prihatin terhadap perkara tersebut dengan lebih awal memberikan nasihat kepada rakan bukan Islam mereka berhubung apa yang dibenarkan dan batasan dalam Islam.

Katanya, mengikut peraturan dalam Islam, wanita sepatutnya menutup aurat apabila memasuki sesebuah rumah ibadat seperti masjid ataupun surau.

ULASAN :Terlebih dahulu Dato' Abdullah Md Zin WAJIB menasihati perempuan yang dalam gambar tengah berucap tu...Jambul dia tu bukan aurat ke ? sebab dia orang islam sama seperti Dato' juga,...kenapa tak komen ? Tak berani nak tegur ke? Takut kena pecat ke? atau sebelum ni tak pernah tahu ke yang Mak cik dalam gambar tu masuk masjid tak pakai tudung ? Buken ke dulu Dato' Abdullah Mat Zin ni mengaji di Madinah dan orang yang dikatakan alim tak tahu ke hukum orang perempuan wajib tutup aurat pada setiap masa dan ketika terutamanya apabila masuk ke dalam masjid...hukum tutup aurat tu WAJIB pada orang islam aje kan? KASIHANYA DATO' NAK BODEK PUN AGAK-AGAK LE......budusssssso...:)

Gambar pencemaran masjid mengikut kepala otak UMNO....

JANGAN TERUS MEMBODOHKAN DIRI ANDA
( wahai orang-orang UMNO dan para penyokong dan pencacai UMNO )
KERANA ANDA MEMANG BODOH DAN NAIF

Ketika dunia Islam lain bergerak pantas menggamit umat manusia kepada Islam tetapi pemerintah UMNO masih lagi bagai katak didalam gelas kaca. Mereka melihat perkembangan drastik orang memeluk Islam khususnya di Eropah dan Amerika hatta menjangkau 200% tetapi di Malaysia, Islam di ISAkan oleh UMNO. Terkongkong dalam selaput yang dicipta oleh UMNO sendiri. Sudahlah perkembangan Islam lambat bahkan ramai pula orang melayu yang murtad. Ini disebabkan sikap dan cara berpolitik UMNO yang tidak menguntungkan Islam tetapi hanya sekadar keuntungan sementara yang ingin diraih oleh UMNO-BN. Sentiasa mengapi-apikan perbalahan agama dan kaum demi meraih politik murahan.

Ketika Majlis fatwa telah mengeluarkan hukum berkait keharusan bukan Islam mengunjungi masjid sebagaimana yang diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid. Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab. Walaubagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.

1. Dalam hal-hal yang berkaitan ibadah, sensitiviti umat Islam sangat tinggi dan nilai-nilai ta'abbudi amat dititikberatkan oleh masyarakat Islam.

2. Umat Islam dibenarkan melakukan ibadah sembahyang walaupun di dalam gereja kerana Saidina Umar al-Khattab pernah melakukannya. Umat Islam perlu bersikap tasamuh dan tidak terlalu rigid dalam membenarkan orang bukan Islam mendekati masjid.

3. Keindahan Islam boleh ditunjukkan kepada orang bukan Islam melalui lawatan mereka ke masjid-masjid selaras dengan peraturan dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh pengurusan masjid.

4. Sikap membenarkan orang bukan Islam memasuki masjid tidak boleh disamakan dengan sikap tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh Kristian kerana konsepnya adalah berbeza.

Dan memang itu pun yang dilakukan oleh umat Islam diluar Malaysia yang merupakan amalan yang dilakukan sendiri oleh Rasulullah Saw dan para sahabat. Masjid merupakan pusat pemerintahan, pusat pentadbiran, pusat kehakiman, tempat ibadah, tempat pertemuan duta-duta asing yang ingin menemui Rasulullah Saw maupun khalifah selepas baginda.

Kita lihat gambar-gambar dibawah bagaimana menggambarkan perkembangan dakwah yang pesat terhadap mereka yang bukan Islam yang menjadikan masjid sebagai pusat maklumat dan penyebaran Islam dinegara selain Negara kita. Bagi UMNO semua ini adalah pencemaran terhadap kesucian masjid dan penghinaan terhadap Islam.

1. Masjid Lakemba di Sydney yang merupakan antara tertua dan terbesar. Mereka mengundang bukan Islam serta memberi penjelasan berkait kekeliruan tentang Islam. Mereka sentiasa mengadakan hari terbuka yang member banyak manfaat dakwah. Sheikh Yahya Safi, sebagai imam yang merupakan kelahiran lubnan menyebut ianya memberi ruang untuk berdialog serta menolak salah-faham terhadap Islam. Bahkan ramai yang terbuka hati dan mendapat hidayah dan memeluk agama Islam

GAMBAR DI LUAR NEGARA




2. Lebih 2,000 masjid di Jerman telah mengadakan Hari khusus pada hari Rabu dan terbuka kepada umum termasuk bukan Islam untuk mengunjungi masjid, melihat ibadah umat Islam dan bertanyakan tentang Islam.



3. 3 May 2010, pihak Masjid Makkah di United Kingdom telah mengadakan pameran Islam secara tahunan dan dikunjungi oleh rombongan setiausaha kerajaan Alan Johnson. Mereka sempat melawat dan megadakan dialog dan perbincangan didalam masjid tersebut.

4. Sempena Ramadhan The Golden Mosque Lower Sheriff Street, Rochdale telah mengadakan hari terbuka dengan mengundang orang ramai termasuk bukan Islam untuk berbuka puasa dan mendapat taklimat tentang islam didalam masjid yang dikendalikan oleh imam selaku pengerusi masjid iaitu Tahir Mahmood.


5. Pusat Islam London .Terletak di Regent Park yang sibuk dengan orang-ramai khususnya hari jumaat yang menampung 10,000 jamaah. Para pelawat akan diberi penerangan oleh Pegawai Perhubungan Awam pusat Islam tersebut iaitu Omar Saddique. Beliau memberi penjelasan tentang Islam dan setiap persoalan yang diutarakan oleh para pelawat didalam masjid tersebut.


6. Di Durban, Masjid dan selaku Pusat Islam yang pernah diasas dan dikelolakan oleh Syeikh Ahmad Deedat iaitu IPCI, seorang pendakwah tersohor telah menyediakan hari lawatan khusus kepada non muslim sebagai Mosque Tours dan memberi penjelasan tentang ibadah dan penerangan tentang islam dan perbandingan agama. Khususnya amalan para nabi yang ditinggalkan oleh Yahudi dan nasrani tetapi diamalkan oleh umat Islam seperti membuat kasut sebelum masuk ke tempat suci (masjid), berwudhu dengan membersih diri, kiblat, cara iabadah dengan sujud dan ruku’ yang merupakan amalan para nabi semenjak bani Israel lagi. Ramai yang tertarik dan akhirnya memeluk Islam disitu.


7. Lihat bagaimana Obama sendiri yang menziarahi masjid turut membuka kasut beliau untuk masuk ke ruang solat. Bahkan Pope sebagai ketua agama Kristian Khatolik juga masuk ke masjid dalam lawatannya ke negara Arab. Kalau berlaku di Malaysia nescaya berlakulah kiamat.


8. Masjid al-Azhar sendiri membenarkan pelawat bukan Islam memasuki ruang dalaman masjid termasuklah Putera Charles dan Lady Diana dengan ditemani oleh Syeikh Azhar ketika itu iaitu Syeikh Tantawi. Kalau kat Malaysia mungkin Majlis Agama menghambat mereka kot?.


DI NEGARA KITA??????

Orang kita sendiri pun tak tutup aurat dalam Surau/masjid.

Ini mau kecoh orang non-muslim yang sememangnya diorang tak tutup aurat.






Siapa kenal dengan mak cik ni????

pasai ape bila Big Mama bertazkirah Dato' Azib tak pertikai sebab dia pun tak pakai tudung dan ramai lagi wanita dan putri UMNO yang tak pandai pakai tudung....tidakkah ini mencemarkan kesucian masjid wahai ........... dan Dato Azib????? bukankah itu sebagai alasan menghukum YB Teo serta barisan surau al-Huda ?

selepas ni di Selangor kena buat peraturan baru....mana-mana kontraktor dan para pekerjanya yang non muslim pastikan bersunat dulu sebelum menjalankan kerja-kerja yang berkaitan dengan masjid dan persekitaranya sebab takut mendatangkan murka seseorang dan jangan sekali-kali kontraktor non muslim itu bercakap atau memberikan pendapat yang boleh ditafsirkan sebagai memberi tazkirah...... nanti tak pasal-pasal jawatankuasa masjid atau surau itu akan disita...sebarang perbincangan mengenai pembangunan masjid atau apa sahaja yang berkaitan dengan masjid hendaklah dibuat diluar masjid.....kalau nak ukur pun ukur dari luar aje atau suruh tok siak yang ukur dan kalau nak puas hati lagi suruh Dato' Azib yang datang ukur....

Bahkan banyak masjid-masjid lain diseluruh dunia menganjurkannya. Termasuk di Malaysia sendiri kecuali apabila timbulnya isu YB DAP dari parlimen Serdang Teo Nie Ching dengan kejadian masuk ke Surau Huda di Kajang. Beliau telah mendapat keizinan drp pihak pengurusan surau utk memasuki ruang solat bagi menyampaikan bantuan kpd surau tersebut dan bukannya member tazkirah tetapi sekadar ucapan sempena pemberian bantuan kepada surau tersebut. Beliau juga turut berbuka puasa bersamaah muslimat disitu. Ia telah dipolitikkan oleh UMNO-BN sebagai mencemari tempat suci Islam.



KENYATAAN ORANG JAHIL YANG MENJAGA AGAMA DI SELANGOR :

Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa berkata Sultan Selangor dilaporkan amat murka dan dukacita terhadap laporan akhbar berhubung 'tazkirah' Teo di surau berkenaan.


PENJELASAN YB TEO BERHUBUNG TAZKIRANG YANG DIMAKSUDKAN OLEH AZIB “Oleh kerana saya telah dijemput untuk memberi sepatah dua kata, saya dengan secara ikhlas memberikan sedikit penjelasan mengenai program pendidikan kerajaan negeri yang memanfaatkan rakyat Selangor.,”

Sehubungan itu, katanya Mais dititahkan bertindak tegas, termasuk mengambil alih surau itu dan menguruskan pentadbirannya dengan serta merta.

Mohamad Adzib juga berkata, surat amaran akan juga diberikan kepada Teo supaya mengambil perhatian terhadap perkara itu dan tidak mengulanginya lagi.

DATO' AZIB...... MAIS DAN UMNOAPCO......TOLONG BACA NI.....JANGAN NAIF SANGAT SAMPAI JADI BODOH MELANTUN-LANTUN.....

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid. Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Walau bagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.


Hukum bukan Islam masuk MASJIDIL HARAM

Majoriti ulama melarang bukan Islam memasuki masjidil haram atas larangan yang terdapat di dalam ayat al-Quran:-


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَـذَا
Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu kotor, maka janganlah mereka mendekati Masjidil haram sesudah tahun ini.. (At-Taubat : 28)


Berdasarkan dua ayat ini, majoriti ulama dari kalangan mazhab maliki dan Syafie melarang bukan Islam memasuki Masjidil Haram, namun demikian dibenarkan bagi ahli Kitab (Kristian dan Yahudi) untuk memasukinya dengan syarat-syarat tertentu.


Satu lagi adalah :-


أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ
Ertinya : "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu salat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub, terkecuali sekedar berlalu saja." ( 4:43 )


Imam Abu Hanifah pula menyatakan non-muslim dibenarkan untuk memasuki masjidil haram sekadar lalu, namun tidak dibenarkan untuknya duduk dan menetap di sana (sebagaimana sebahagian umat Islam); ini kerana beliau berpandangan, ‘kotor' yang disebut di dalam ayat itu hanyalah membawa maksud kekotoran syirik yang melibatkan hati bukannya kekotoran fizikal. Lebih dari itu, Ibn Hajar menyatakan mazhab Hanafi membenarkan bukan Islam memasuki masjid tanpa syarat.
Imam Ahmad Hanbal pula menyatakan bukan Islam hanya dibenarkan untuk memasuki masjidil haram dan lainnya setelah mendapat kebenaran dari umat Islam atas tujuan-tujuan yang munasabah seperti pembinaan dan maintainance. Beliau mengambil dalil iaitu penduduk Taif dibenarkan oleh nabi s.a.w untuk menetap dan tinggal di masjid sebelum mereka memeluk Islam.

Rasulullah juga diriwayatkan menerima tetamu Kristian dari Najran di dalam masjid Madinah, malah ketika itu mereka juga diizinkan oleh Nabi s.a.w untuk menunaikan sembahyang mereka di dalam masjid, nabi menyebut kepada sahabat
"Biarkan mereka (untuk menyelesaikan sembahyang mereka)"
Selain itu, Imam Al-Bukhari juga ada membawakan sebuah hadis yang menyebut bagaimana seorang bukan Islam bernama Thamamah ibn Athal, diikat oleh Rasulullah di dalam masjid (ditangkap atas kesalahan tertentu),


بعث رسول اللَّهِ خَيْلًا قِبَلَ نَجْدٍ فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ من بَنِي حَنِيفَةَ يُقَالُ له ثُمَامَةُ بن أُثَالٍ فَرَبَطُوهُ بِسَارِيَةٍ من سَوَارِي الْمَسْجِدِ
Ertinya : Rasulullah s.a.w menghantar seorang berkuda di arah Najd, maka terlihat seorang lelaki dari Bani Hanfiah ( sedang mengintip) yang bernama Thumamah Bin Uthal, lalu diikatnya di satu tiang dari tiang-tiang masjid ( Riwayat Al-Bukhari & Muslim )

Selepas tiga hari, akhirnya setelah dia melihat bagaimana umat islam beribadah dan keramahan umat Islam kepadanya yang sentiasa bertanya keadaannya, dia akhirnya memeluk Islam kerana tertawan melihat keindahan kehidupan dan ibadah umat Islam.

HUKUM MASUK MASJID SELAIN MASJIDIL HARAM

Imam Ibn Hajar Al-‘Asqolani ketika menghuraikan isu ini mengatakan mazhab Maliki tetap MELARANG bukan Islam memasuki masjid manakala Mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi membenarkan bukan Islam untuk memasuki masjid-masjid lain dengan syarat-syarat tertentu. Beliau juga menegaskan kebenaran ini cukup kuat dari dalil tawanan perang bernama Thumamah tersebut.
Imam Nawawi menghuraikan :
Melihat kepada hadis ini, harus hukumnya mengikat tawanan dan menahannya serta harus juga seorang yang bukan Islam untuk memasuki masjid. Mazhab Syafie : menyatakan keharusannya dengan syarat terdapat keizinan dari umat Islam sama ada kafir itu dari kalangan ahli Kitab atau selainnya. Namun Khalifah Umar bin Abd Aziz, Qatadah dan Imam Malik tidak mengharuskannya. (Syarah Sohih Muslim, 12/87)

Imam Al-Mawardi As-Syafie membawakan pula teks kata-kata Imam Syafie dalam hal ini iaitu :-

ولا بأس أن يبيت المشرك في كل مسجد إلا المسجد الحرام
Ertinya : Tiada masalah untuk seorang bukan Islam menetap di setiap masjid kecuali masjidil Haram. ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)

Permasalahannya hanya satu kerana si pelaku bukan UMNO. Kalau UMNO dia menjadi halal semata. Ketika orang lain dilarang berceramah didalam masjid tetapi untuk UMNO halal. Ketika orang lain haram mendedahkan aurat dalam masjid tetapi jika UMNO jadi halal. UMNO nampaknya hanya layak menjadi terompah untuk ke jamban masjid sahaja. Inilah sebenarnya punca pencemaran terhadap Islam di Malaysia sebagai wakil penjajah selepas kemerdekaan. Munasabahlah mereka mengambil APCO Zionis sebagai penasihat hanya untuk mengkucar-kacirkan umat Islam di Malaysia. Penaja 1 Malaysia ini sebenarnya pengamal teroris di Malaysia.

Friday, August 27, 2010

NAK TANYA SIKIT...YANG DOK BISING2 CINA MASUK MASJID NI, DIA ORANG PERGI MASJID KA????

Naib Presiden PAS: Tidak salah MP DAP Serdang berada di surau

August 27, 2010KUALA LUMPUR, 27 Ogos — Pemimpin PAS mempertahankan langkah Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching yang mengunjungi sebuah Surau Al-Huda di Kajang Ahad lalu yang kini dipertikaikan oleh pihak-pihak tertentu termasuk Perkasa dan Umno.

“Tidak menjadi satu kesalahan atau masalah bagi wakil rakyat bukan Islam mengunjungi masjid atau surau untuk memberi bantuan,” kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar ketika ditemui The Malaysian Insider di sini hari ini.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, jika hendak mempertikaikan wakil rakyat itu tidak memakai tudung, tindakan tidak mengenakan tudung, “ia tidak mengharamkan seseorang daripada datang ke masjid.”

“Cuma ia menjadi adap, bukan syarat (mengenakan tudung) apabila masuk ke masjid, surau... bukan syarat tetapi adap,” kata beliau.

Terdahulu beliau menyampaikan takzirah di masjlid bandar Kinrara selepas solat Jumaat.

“Ketika di masjid Kinrara, saya ada menimbulkan contoh, bagaimana masjid ini kemungkinan dibina oleh seorang Cina walaupun projeknya diperoleh oleh seorang Bumiputera, dan pekerja-pekerjanya mungkin dari Myanmar, yang bukan beragama Islam.

“Adakah kita melarang dia daripada memasuki masjid dan surau ketika sedang dibina?” kata Mahfuz sambil menambah, dalam kes Teo beliau sebenarnya dibenarkan oleh pengurusan surau.

“Dari hukum tidak menjadi masalah... sama seperti isu doa, membaca doa untuk bukan Islam, bukan satu kesalahan, kita minta hidayah, tetapi isu itu dipolitikkan,” kata beliau lagi.

Teo dipetik sebagai berkata beliau tidak faham sebab kunjungannya ke surau itu menjadi kontroversi dan “dipermainkan-mainkan” kerana hanya berniat ikhlas.

“Kunjungan ke surau Al-Huda, Kajang adalah satu lawatan yang mesra, (dan) ikhlas untuk berjumpa dengan penduduk di situ. Mereka menerima kehadiran saya,” kata wakil rakyat penggal pertama ini.

Utusan Malaysia dalam laporan muka depan hari ini memetik Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, perkara tersebut tidak harus berlaku kerana orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki masjid dan surau, apatah lagi ruang solat utama kerana mereka dikategorikan seperti wanita yang didatangi haid.

Teo menjelaskan beliau hanya mahu menyampaikan sumbangannya bagi memperbaiki pagar seperti yang diminta oleh pihak pengurusan surau tersebut.

Mengenai tindakan memasuki ruang solat utama di surau itu, Teo berkata, beliau hanya memenuhi jemputan.

“Pada hari tersebut mereka menjemput saya masuk,” katanya.

Ditanya kenapa beliau tidak memakai tudung ketika memasuki surau, Teo yang juga Timbalan Setiausaha Publisiti DAP menjelaskan:

“Saya tidak dinasihatkan oleh (pengurusan) surau untuk memakai tudung. Saya (pun pada mulanya) tidak menyangka saya boleh masuk surau itu.

“Pada kebiasaannya saya hanya berada di luar surau sahaja. Ini bukan kali pertama saya ke surau itu. Sebelum ini saya berada di luar,” katanya yang sudah mengunjungi beberapa surau sepanjang Ramadan yang bermula 11 Ogos lalu.

Dalam laman webnya Teo berkata:

“Beliau yang hadir berbaju kebaya disambut oleh Pengerusi Surau Ustaz Azemi Ahmad dan ahli dan kariah surau sebaik sahaja selesai ibadah solat sunat tarawih dikerjakan.”

Teo berharap dengan kunjungan beliau kali ini akan menambah lagi kemesraan dan persahabatan di antara masyarakat berbilang kaum.

“Beliau juga mengumumkan bahawa kerajaan negeri Selangor ada membuat penawaran bantuan pinjaman pelajaran kepada lepasan-lepasan SPM di mana pinjaman yang terbuka kepada permohonan anak-anak negeri Selangor ini akan berubah menjadi biasiswa jika keputusan peperiksaan peminjam di universiti adalah cemerlang.

“Beliau menyeru kepada semua agar mengambil peluang tersebut supaya tiada anak-anak yang tercicir untuk memasuki ke universiti semata-mata disebabkan masalah kewangan,” kata laman web itu.
http://kopitiam-bang-nan.blogspot.com/

Diperkosa tepi tangga

KUALA LUMPUR: Seorang pelajar perempuan berusia 15 tahun bukan saja dipukul, malah turut dirogol lelaki tidak dikenali di kawasan tangga sebuah flat di Bandar Tasik Selatan, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, mangsa yang sedang menunggu lif untuk naik ke rumahnya selepas pergi ke kedai berhampiran, tiba-tiba didatangi seorang lelaki berusia lewat 20-an dari arah belakang.

Menurut sumber, suspek kemudian memegang tangan mangsa dan menutup mulutnya sebelum mengheretnya ke tangga kawasan perumahan itu.

“Suspek mengarahkan mangsa menanggalkan pakaiannya sebelum berbaring. Namun, mangsa enggan menyebabkan lelaki terbabit berang.

“Lelaki terbabit kemudian menampar mangsa beberapa kali sebelum mengarahkannya mendiamkan diri,” katanya.

Sumber berkata, suspek kemudian menanggalkan seluar mangsa sebelum merogolnya.

“Belumpun puas melepaskan nafsunya, suspek bergegas melarikan diri selepas terdengar suara penduduk flet berhampiran,” katanya.

Sumber berkata, mangsa kemudian pulang ke rumah sebelum memaklumkan kejadian itu kepada ibunya.

“Ibu mangsa membawa pelajar terbabit ke Balai Polis Salak Selatan sebelum membuat laporan berhubung kejadian itu,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Cheras, Superintendan Abdul Rahim Hamzah Othman, ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu dan memberitahu siasatan lanjut sedang dilakukan.

Malam merdeka, malam remaja mengangkang?

Iklim sosial negara kita kian teruk dan parah. Nilai maruah dan harga diri telah turun semurah sekeping kad prepaid. Musim remaja mengawan datang lagi..!

Jika seketika dulu dunia dikejutkan oleh tindakan Natalie Dylan dari San Diego USA [22 tahun] melelong daranya dan dibida oleh seorang lelaki Britain dengan harga 2.5 juta pound [RM 13 juta], kemudian Miss Spring [17 tahun] melelong daranya turun pada bidaan serendah RM 1 juta dan Alina Persia [18 tahun] pula menerima bidaan 10 Ribu euro apabila beliau turut melelong daranya.

Tetapi anak-anak gadis Malaysia ada yang melelong daranya hanya dengan mee goreng sepinggan dan kad prepaid sekeping. Demikianlah harga maruah yang semakin susut malah hancur dan binasa.

Apabila maruah dan harga diri boleh dilelong dan digadai semurah itu, apalagi nilai yang ada pada manusia seperti itu untuk dipertahankan . Mereka akhirnya menjadi hamba nafsu yang tidak lagi mengenal syurga dan neraka atau dosa dan pahala. Hidup mereka hanya diabadikan kepada perut dan apa yang berada dibawah perut . Rosak nilai, hancur maruah dan binasa tamadun.
(Laksamana bukit bintang)

(*) Wak albanjari - Hudud adalah penyelesaiannya. Tetapi malangnya pemimpin islam sendiri tidak yakin dengan penyelesaian yang diberikan PERCUMA oleh Allah swt.

Gambar Berbicara

BICARA GAMBAR 1



Siapa yang hina agama?

YB DAP tu bukan Islam(gambar kecil)...Puteri UMNO tu Islam...Kalau nak kira tuduhan menghina...siapa yg sebenarnya hina Islam(berpandukan gambar ini)?...


Ingat, murka Allah lebih dahysat dai murka manusia tidak kira pemimpin mahupun sultan...

BICARA GAMBAR 2



Sejuk mata memandang iklan billboard seperti ini...dan ia pertamakali ditemui di Kota Bharu, Bandaraya Islam...

Semoga menjadi contoh di tempat2 lain..perkasakan al-Quran dan hadith dlm setiap kehidupan dan amalan...


BICARA GAMBAR 3



Lagi gambar pasal puteri Umno..apa yang istimewa gambar ni? sama2 fikirkan..ada positif, ada negatifnya...apa pun, yg baik jadikan pedoman, yang buruk jadikan sempadan..hak dan batil tidak akan sesekali bercampur baur...wallahua'lam...

Bangkit Perkauman Untuk Tutup Kehilangan RM52 Bilion



GEORGETOWN, 27 Ogos - Tindakan Umno mengapi-apikan isu perkauman dan agama adalah cubaan menutup skandal kehilangan RM52 bilion saham Bumiputera, kata Lim Guan Eng.

Beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata demikian sebagai mengulas isu perkauman yang cuba dihangatkan Umno pada pada waktu ini.

"Mereka mengapi-apikan pelbagai isu perkauman supaya menutup skandal RM52 bilion.

"Dari RM54 bilion yang diberikan kepada Bumiputera sekarang hanya tinggal RM2 bilion sahaja," ujarnya semalam selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

"Itulah sebabnya mereka mainkan isu-isu berkaitan agama dan perkauman ini, supaya isu sebenar boleh ditutup."

Sambil mendakwa Umno mengkhianati kepentingan orang-orang Melayu dan Bumiputera, Setiausaha Agong DAP itu turut mempersoal keengganan Umno BN untuk menubuhkan suruhanjaya diraja menyiasat punca ekuiti Bumiputera tinggal RM2 bilion sahaja.

"Siapa yang kebas RM52 bilion saham Bumiputera ini, tentulah Umno BN.

"Adakah disebabkan itu, mereka tidak mahu menubuhkan suatu siasatan suruhanjaya di raja," soal beliau di Ibu Pejabat PKR, Tropicana, Petaling Jaya.

Sehubungan itu, beliau menganggap DAP, PAS dan PKR atas muafakat Pakatan Rakyat wajar bersatu untuk menentang permainan politik Barisan Nasional itu.

"Kita boleh bersatu melawan kemungkaran yang dicerminkan oleh Barisan Nasional, baik Umno, MCA atau MIC," katanya lagi.

Sidang media tersebut turut disertai Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Sebelum pada itu, beliau turut mengaku bahawa beberapa pemimpin DAP memang mempunyai perbezaan pendirian berhubung cadangan PAS melaksanakan hudud.

Namun, katanya itu hanya perkara kecil dan Pakatan lebih mengutamakan agenda menentang kemungkaran yang dilakukan dalam Umno BN dari mempopularkan idealogi kepartian masing-masing.

29 Mac lalu, Guan Eng di Dewan Rakyat mempersoal integriti Umno BN ekoran kehilangan RM52 bilion itu.

Persoalan itu lanjutan Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan mendedahkan bahawa ekuiti Bumiputera hanya tinggal RM2 bilion sahaja.

Menurut Guan Eng juga, ekuiti Bumiputera mampu meningkat sebanyak 45 peratus melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB) sekiranya Umno tidak mengkhianati amanah rakyat, khususnya orang-orang Melayu.-HARAKAH DAILY

Sultan Selangor Murka, MAIS Ambil Alih Surau Al-Huda

PETALING JAYA: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah pada Jumaat amat murka dan dukacita dengan tindakan Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching yang menyampaikan 'tazkirah' di dalam Surau Al-Huda Kajang Sentral pada Ahad lalu.

Sehubungan itu baginda menitahkan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) mengambil tindakan segera dan tegas ke atas surau berkenaan.

Pengerusi MAIS, Datuk Mohamad Adzib Mohd. Isa dalam satu kenyataannya menegaskan, MAIS telah membuat keputusan untuk mengambil alih dan menguruskan pentadbiran surau tersebut dengan serta-merta kerana insiden berkenaan jelas bertentangan dengan titah Sultan Selangor.

"MAIS telah memanggil pihak pengurusan surau bagi menjelaskan isu terbabit hari ini (Jumaat).

"Setelah meneliti penjelasan daripada pihak terbabit, MAIS mendapati bahawa ucapan oleh wakil rakyat tersebut berlaku di dalam dewan solat surau seperti dilaporkan," katanya di sini.

Media hari ini menyiarkan laporan sebuah laman blog yang mendakwa Teo memasuki ruang solat Surau Al-Huda dalam satu majlis penyampaian bantuan kepada pengurusan surau itu, Ahad lepas.

Laman blog itu turut menyiarkan gambar wakil rakyat terbabit dalam keadaan tidak bertudung dan hanya memakai kebaya pendek sambil berdiri di bahagian imam ruang solat surau berkenaan.

Pada Ogos tahun lepas, Exco Kerajaan Negeri, Dr Xavier Jayakumar berucap dalam satu majlis berbuka puasa di dewan utama Masjid Taman Sri Andalas, Klang sehingga menimbulkan perasaan kurang senang di kalangan umat Islam.

Mohamad Adzib berkata, MAIS memandang serius berhubung isu berkenaan memandangkan ia merupakan kes kedua seumpanya yang melibatkan ahli politik dan orang bukan Islam memberikan ucapan di dalam masjid/surau di negeri ini.

"Berikutan itu, MAIS akan memberikan surat amaran kepada YB Teo supaya perkara ini diambil perhatian," ujarnya.

Beliau juga mengingatkan mana-mana wakil rakyat bukan Islam supaya tidak mengulangi perbuatan yang sama dan menggunakan masjid atau surau atas tujuan politik.

"MAIS juga menggesa supaya semua pihak termasuk parti-parti politik agar lebih sensitif kepada perasaan umat Islam amnya dan hendaklah menjunjung titah perintah Sultan Selangor bagi menjaga kesucian institusi masjid dan surau di negeri Selangor," katanya lagi.

ULASAN PTE..

besar sangat kah dosa AJK Surau tersebut hingga mendatangkan kegusaran pihak-pihak yang terbabit itu? sepatutnya mereka kena gusar dan susah hati apabila melihat perkembangan terkini keruntuhan gejala sosial dalam masyarakat kita hari ini.

Apa peranan Dato' Azib si Pengerusi MAIS tu terhadap perkembangan semasa ni terutamanya gelaja buang bayi, gejala zina yang berterusan, judi, kelab malam yang bersepah dalam negeri selangor ni?

Tolong datangkan satu dalil tentang pengharaman orang bukan islam masuk ke dalam masjid atau surau kalau dia betul-betul cerdik dan ikhlas tentang agama islam yang mulia ini.

Kalaupun mungkin silap si Mp Teo tu masuk dan berucap dengan tidak menutup kepala...tak boleh ke Dato' Azib jumpa dia dan bagitau tentang adab masuk ke dalam masjid atau surau...tak boleh ke panggil pengerusi dan AJIK surau tu untuk berbicara dan menasibat barang sepatah dua...

Sekarang MAIS dah ambil alaih dan mulai malam esok Dato Azib kenalah mengimamkan solat tarawikh dan solat-solat waktu yang lain dan jangan main lepas tangan jer...pas tu langsung tak jengok dah surau tu...tidak kah perbuatan itu akan lebih memecah belahkan perpaduan masyarakat di situ? Kenapa kurang cerdik dalam mengambil keputusan....atau sudah menerima nasihat daripada mereka-mereka yang jadil yang berselindung dibelakang tabir....ada otak pakai...ada akal fikir la seikh.....


Siapa kata Hudud tidak boleh dilaksanakan atau tidak sesuai?


"Assalamualaikum,,..
Jom bicara pasal hudud lagi.Kali ini mari kita kembali mengimpau sejarah sesuai kedudukan kita di ambang merdeka dan sesuai juga keinginan untuk merdeka di bawah naungan alquran.Sejarah yang hendak diimbau ialah sejarah seorang yang hebat pernah dilahirkan dalam masyarakat melayu ia itu sejarah arwah Prof Ahmad Ibrahim, seorang yang telah berjaya meletakkan bangsanya di tempat yang begitu tinggi dengan buah fikiran yang bernas dan bijak dalam menyediakan penyelesaian terhadap permasalah utama kepada ugama Islam dan umatnya.

Takaful adalah buah fikiran Prof Ahmad yang sekarang ini sedang "diselewengkan" kerana ketiadaan idea baru yang menyerupai idea awal prof Ahmad.Tetapi sedarkah kita Prof Ahmad turut menjumpai kaedah yang boleh menyelesaikan permasalahan perlaksanaan hudud dengan diizinkan oleh perlembangaan negara yang awalnya dirangka dan dibuat oleh kafir British.Prof Ahmad telah mengajukan cadangan untuk melaksanakan hudud kepada pemerintah tetapi tiada tindakbalas dari kerajaan yang ketika itu didominasikan oleh orang Islam.Apakah cadangan itu? Hari ini cadangan ini langsung tidak disentuh atau dibancangkan di mana mana sedangkan cadangan ini adalah satu cadangan yang mudah dan sesuai dengan kehendak perlembagaan negara.

Kata prof Ahmad untuk melaksanakan hudud, perlembangaan negara hanya perlu diubah dengan memasukkan peruntukkan bahawa semua undang undang yang dikuatkuasakan di Malaysia mestilah tidak BERTENTANGAN DENGAN ISLAM.Lihatlah cadangan yang semudah ABC pada ketika orang ISLAM sedang mendominsikan kerajaan serta pada bila bila masa boleh mengubah perlembangan menurut peraturan perlembagaan yang sedia ada.

Kini, perkembangan kepada polimik hudud mengembalikan kita kepada fasal penafian bilamana ada dakwaan yang mengadakan ianya tidak sesuai yang melibatkan Nik Nazmi, pengarah komunikasi PKR serta penulis difahamkan prof Agus Yusof turut sama memberi pandangannya.Penulis tidak tahu apakah pandangan Prof Agus, tetapi kelihatannya ianya mengaitkan kedudukan majmuk negara, yang menunjukkan polimik hudud kembali kepada fasal penafian.Fasal penafian hudud telah membangkitkan kedudukan majmuk negara, membangkitkan kemunduran umat Islam dan telah mengatakan hudud itu adalah rekaan PAS tetapi tidak seorangpun pakar penafian ini sejak dulu sehingga sekarang membangkitkan cadangan prof Ahmad.

Hakikatnya, kalau cadangan prof Ahmad diterima sudah tentu negara sudahpun ada peruntukan hudud, qisas dan takzil negara.Sudah tentu hudud sedang dilaksanakan sekarang dan sudah tentu gejala buang bayi, gejala dadah serta lain lain gejala termasuk pemakan rasuah bukanlah satu masalah umat yang besar.Cadangan prof Ahmad ini bukanlah satu yang sukar untuk dilaksanakan sebenarnya (pada ketika cadangan ini dibuat). Ini adalah kerana ketika itu mahkamah syariah dan undnag undang syariah serta peguam syarie sudahpun ada.Cuma bezanya, namanya undang undang syariah tetapi undang undnag yang dibuat untuk kesalahan qisas dan hudud adalah ciptaan manusia bukan undang undang yang ditetapkan oleh alquran.

Oleh itu, seandainya cadangan prof Ahmad diterima, apa yang perlu perundangan syariah negara lakukan ialah membuang semua peruntukan yang dibuat manusia dan menggantikannya dengan peruntukan yang ditetapkan oleh al quran bagi setiap kesalahan hudud dan qisas sementara bagi kesalahan kesalahan yang selain itu, undang undang takzil yang ada boleh diteruskan dengan penambahbaikan dilakukan dari masa ke semasa.

Di sinilah terletaknya kepintaran dan ketelitian prof Ahmad dalam memberikan cadangannya.Dengan meletakkan peruntukan semua undang undang mesti tidak bertentangan dengan undang undang Islam, maka undang undang berkaitan kesalahan hudud dan qisas seperti mencuri dan merompak tidak lagi tertakluk kepada hukuman mahkamah sivil dan sekaligus membolehkan semua orang Islam dibicarakan di mahkamah syariah bagi kesemua kesalahan jenayah yang dilakukan.Kerana peruntukan semua undang undang mesti tidak bertentangan dengan undang undang Islam membolehkan Islam memerintah dan kalau cadangan prof Ahmad diterima oleh kerajaan yang didominasikan oleh orang Islam maka sudah tentu Islam sedang dimartabatkan di negara kita.Kita mungkin boleh lihat bagaimana kes liwat DSAI (1 & 2) dibicarakan di mahkamah syariah.

Namun faktanya, orang Islam yang mendominasikan kerajaan ketika itu ialah orang Islam yang secular yang menjadikan Mustafa Kamal Artartuk sebagai idola mereka.Kerana itu cadangan prof Ahmad tidak didengari mereka semacam mereka ini cuma ada satu telinga sahaja tetapi ada dua lidah apabila mengiktiraf prof Ahmad Ibrahim sebagai seorang anak melayu yang pintar dan sentiasa berusaha mencari penyelesaian terhadap setiap permasalahan umat dan bangsanya.

Hari ini juga apabila PAS begitu komited untuk melihat hudud dan undang undang Islam ditegakkan di bumi Malaysia, berbagai bagai tohmahan dilemparkan termasuk berpakat dengan puak kafir dan sekular walaupun ada suara yang sengaja dikuatkan meminta PAS bersatu dengan UMNO yang telah jelas dan terbukti sekular.Malah kerana sekularnya UMNO, orang melayu Islam Malaysia terlepas untuk menikmati hasil kepintaran seorang anak bangsanya.

PAS juga diperlekehkan kerana kerjasama ini sehingga dituduh menggadaikan prinsip perjuangan semata mata untuk bergabung dengan DAP dan mengalah dengan PKR yang sekular.Sambil itu dihulurkan tangan UMNO kepada PAS sedangkan tangan ini jauh lebih sekular dari PKR dan DAP.

Neraga Islam yang dilanungkan oleh Karpal Singh yang nampak semakin nyanyuk dipergunakan kesempatannya untuk membuktikan PAS semakin tunduk kepada DAP, tetapi apabila ditanya apakah negara Islam yang dimaksudkan karpal itu, masing masing buat buat bodoh pulak. Apabila dilapurkan Nik Nazmi sebagai berkata hudud tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia maka bersoraklah puak puak ini mengatakan Nik NAzmi dan PKR adalah sekular, tetapi ketika KJ menyatakan UMNO tidak akan melaksanakan hudud tidak langsung kedengaran suara mereka.Alasannya mungkin boleh difahami, UMNO memang sekular tetapi yang sekular inilah juga yang mahu PAS bersatu dengannya.

Kembali kepada hudud, pasarana yang telah sedia ada di Malaysia sudah tersedia untuk melaksanakan jadi apa yang penting sekarang ini ialah mengubah perlembagaan seperti dicadangkan oleh Prof Ahmad Ibrahim atau mungkin dengan sedikit pengubahsuaian berdasar keadaan semasa, bagi membolehkan hudud direalisasikan.Ini menjadi bukti jelas bahawa hudud boleh dilaksanakan di Malaysia malah sudah boleh dilaksanakan lama dulu kalau UMNO yang menerima amanah rakyat mahu melaksanakannya.Kenyataan bahawa hudud pula akan dikuatkuasa ke atas orang Islam sahaja secara mutlak sementara bagi orang bukan Islam diberi pilihan samada menerima atau menolak hudud,akan dengan sendirinya menjadi jawaban kepada dakwaan ianya tidak sesuai dilaksanakan terutama kerana kemajmukan negara( kalau ini dipersoalkan oleh prof Agus, inilah juga jawabannya)

Projek Hospital Shah Alam RM482 Juta Didakwa Libatkan Rasuah RM40 Juta



Oleh Frederick Luccas

SHAH ALAM 27 Ogos - Projek pembinaan Hospital Shah Alam yang sudah dua kali tergendala dan menyebabkan kos meningkat daripada RM300 juta kepada RM482 juta didakwa melibatkan sogokan rasuah kepada pihak tertentu sebanyak RM40 juta.

Mendedahkan perkara ini, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad mendakwa selain rasuah sebanyak RM40 juta sebelum lagi projek dimulakan, beberapa peratusan daripada setiap bayaran berperingkat yang diterima kontraktor juga terpaksa diserahkan kepada beberapa pihak tertentu sebagai 'insentif'.

"Sub kontraktor pula diberi kontrak untuk menyiapkan semua kerja pembinaan, maksudnya kontraktor utama bagi projek ini tidak berbuat apa-apa pun melainkan membuat tuntutan bayaran daripada kementerian setiap kali satu fasa pembinaan disiapkan dan mengagihkan wang yang diterima.

"Saya tidak hairan jika subkontraktor projek berkenaan, Isyoda Corporation Berhad gagal melaksanakan projek dan rugi kerana terpaksa membayar komisyen yang tinggi bagi memastikan mereka kekal sebagai subkontraktor," tegas beliau ketika ditemui Suara Keadilan semasa rakaman rancangan Bincang-bincang yang disiarkan melalui tv web, www.tvselangor.com Ahad lalu.

Katanya lagi, kemungkinan besar Isyoda terperangkap di dalam keadaan ini dan akhirnya terjerat hingga menyebabkan syarikat itu berhadapan dengan masalah kewangan yang kronik.

Khalid seterusnya berkata, perkembangan dalam projek ini semasa diberi kepada subkontraktor kedua, GM Healthcare Sdn Bhd amat memberangsang.

"Saya telah meneliti kerja mereka dan mendapati kerja yang dibuat oleh GM Healthcare amat bagus hinggakan kerja yang disiapkan jauh lebih cepat daripada standar yang ditetapkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

"Maka, boleh dikatakan GM Healthcare telah berjaya menyelamatkan projek ini, tetapi apabila mereka juga dikenakan kekangan kewangan oleh kontraktor utama dengan tidak membuat bayaran mengikut skala yang dipersetujui menyebabkan mereka menghadapi kesulitan meneruskan kerja," jelas beliau lagi.

Tambah Khhalid, GM Healthcare telah membawa isu ini ke mahkamah dan berjaya mendapatkan arahan agar bayaran kerja dibayar terus kepada subkontraktor tetapi tidak dibayar juga. Keadaan ini telah menyebabkan kedua-dua pihak kontraktor utama dan subkontraktor tidak mendapat bayaran.

"Bayaran telahpun dibuat kepada bank tetapi kerana adanya perintah mahkamah dari kontrator dan subkontraktor untuk tidak membayar kepada mana-mana pihak, maka bank pun tidak dapat membuat apa-apa bayaran dan akhirnya menyebabkan projek terbengkalai," kata beliau lagi.

Beliau menjelaskan masalah kedua-dua pihak telahpun dimaklumkan kepada kementerian tetapi tiada tindakan diambil.

Khalid menjelaskan ini kerana amalan pemberian projek kerajaan melalui rundingan terus membuka ruang kepada sogokan komisyen kepada pihak tertentu yang terbabit dalam projek tersebut.

"Maka sebab itu tindakan tidak diambil kerana pihak terbabit takut identiti mereka yang menerima komisyen didedahkan jika siasatan dilakukan.

"Inilah masalah utama dengan rundingan terus apabila diberi kepada seseorang yang berkepentingan dan pihak itu kemudiannya memberi balik komisyen kepada pihak lain. Apabila sesuatu projek itu gagal tindakan tidak dapat diambil kerana pihak tertentu sudahpun termakan rasuah komisyen atau imbuhan," tegas beliau lagi.

Khalid berkata, ini yang menjadi faktor utama mengapa kerajaan Umno-Barisan Nasional tidak mampu menyelamatkan projek hospital itu.

Beliau mencadangkan pada peringkat ini adalah lebih baik projek ini diambil alih oleh JKR berdasarkan pengalaman luas JKR yang mempunyai kepakaran yang tinggi serta ramai jurutera terlatih dan profesional.

"Tidak ada sebab untuk JKR tidak mengambil alih dan meneruskan projek ini, setelah menentukan tiada penambahan dari segi kos, kelewatan dan penyelesaian projek itu.
"Kini projek Hospital Shah Alam mungkin akan ditender semula, dan apa yang akan berlaku selepas ini ialah harga tender akan naik, tempoh masa akan dilanjutkan kerana proses tender sahaja akan memakan masa tiga hingga empat bulan dan untuk memulakan kerja juga akan memakan masa kerana kesemua subkontrak yang ada di tapak juga telah dihalau keluar," jelas beliau lagi.

ADA ORANG TAK PAHAM MAKSUD DENGAN SURAH ATTAUBAH AYAT 28


Setelah Rasulullah saw. menunjuk Abu Bakar menjadi Amirul Hajj, maka Rasulullah memberi tugas kepada Ali bin Abu Talib supaya mendampingi Abu Bakar membacakan ayat-ayat permulaan surat At-Taubah di hadapan orang banyak. Maka timbullah kecemasan di kalangan kaum muslimin karena khawatir akan menghadapi kesulitan makanan akibat orang-orang musyrik tidak dibolehkan masuk ke Mekah untuk melakukan ibadah haji. Orang-orang musyrik itu biasanya apabila datang ke Mekah untuk mengerjakan haji mereka membawa bahan-bahan makanan sebagai barang dagangan. Hal ini mempengaruhi orang-orang Islam sehingga mereka bertanya satu sama lain, dari manakah kita akan mendapat makanan sekiranya orang-orang musyrik itu tidak dibolehkan lagi masuk Mekah. Maka turunlah ayat ini yang menerangkan kepada orang-orang mukmin bahwa orang-orang musyrik itu adalah hukumnya najis, disebabkan akidah mereka kotor dan rusak, mereka menyembah berhala dan patung, percaya kepada tahayul dan khurafat. Mereka makan barang yang kotor, seperti bangkai dan darah. Perjudian dan perzinaan mereka anggap perbuatan yang baik; Orang-orang yang kotor akidah dan perbuatannya dilarang datang ke Masjidil Haram. Karena itu setelah berakhir tahun 9 hijriah mereka dilarang masuk ke tanah suci terutama memasuki Masjidil Haram.
Pada akhirnya ayat ini Allah menjamin kehidupan orang-orang mukmin dari kemelaratan. Mereka tidak perlu khawatir akan kekurangan makanan dan barang-barang dagangan akibat larangan Allah terhadap orang-orang musyrik tersebut yang biasanya datang ke tanah suci membawa barang dagangan. Jaminan Allah kepada orang-orang mukmin untuk mendapat kehidupan yang baik tergantung kepada kegiatan usaha dan ikhtiar seseorang. Namun demikian tidak terlepas daripada kehendak Allah swt. kepada siapa Allah memberikan karunia-Nya. Oleh karena itu orang-orang mukmin hendaklah mempertebal keimanan dan tawakalnya kepada Allah di samping melakukan usaha dan ikhtiar.
Allah Taala Maha Mengetahui urusan yang akan datang, baik yang mengenai kemakmuran atau kemelaratan yang menimpa penduduk suatu negeri. Allah Maha Bijaksana dalam segala sesuatu terutama yang mengenai ketentuannya, baik merupakan perintah maupun berupa larangan.
Allah Taala telah memenuhi janji-Nya karena kenyataannya penduduk tanah suci Mekah tidak mengalami kesulitan kehidupan. Setelah tersiarnya larangan tersebut maka semakin banyaklah orang-orang musyrik masuk Islam, bukan saja mereka yang berada di sekitar Jazirah Arab, malahan hampir sampai ke segenap penjuru dunia. Mereka tentulah berkewajiban menunaikan ibadah haji di samping mereka bebas mengunjungi tanah suci. Hal yang demikian ini merupakan salah satu jalan bagi penduduk Mekah untuk memperoleh kemakmuran hidup. Dengan adanya larangan Allah terhadap orang-orang musyrik memasuki Masjidil Haram terjadilah perselisihan pendapat antara ulama fikih sebagai berikut:
1. Orang-orang yang musyrik termasuk ahli kitab tidak dibolehkan memasuki Masjidil Haram, sedang mesjid lainnya dibolehkan terhadap orang-orang kafir ahli kitab. Demikian menurut mazhab Imam Syafii.
2. Orang-orang musyrik termasuk Ahli Kitab tidak dibolehkan memasuki seluruh mesjid. Demikian menurut mazhab Maliki.
3. Yang dilarang memasuki Masjidil Haram adalah orang-orang yang musyrik saja (tidak termasuk Ahli Kitab). Demikian menurut mazhab Hanafi.
4. Sebagian ulama berpendapat bahwa orang-orang musyrik dilarang memasuki tanah haram dan jikalau dia datang secara diam-diam (menyamar) kemudian ia mati dan dikuburkan, maka setelah diketahui wajiblah digali mayatnya dan dikuburkan di luar tanah haram.

Pembinaan MASJID di atas tapak WTC disokong oleh keluarga 9/11

Pembinaan Park51 disokong

NEW YORK – Lebih daripada 40 organisasi menyertai perhimpunan berdekatan Dewan Bandar untuk mengumumkan pembentukan pakatan baru yang menyokong pembinaan masjid berhampiran tapak menara berkembar Pusat Dagangan Dunia (WTC) yang musnah dalam serangan pengganas pada 11 September 2001.

Jurucakap Keluarga 11 September, Donna O’Conner berkata, pembinaan Park51 di bandar New York disokong 100 peratus oleh seluruh keluarga mangsa serangan itu.

Pengarah Kesatuan Kebebasan Awam New York (NYCLU), Donna Lieberman menekankan bahawa rakyat berlainan agama di Amerika Syarikat (AS) tidak harus dikecualikan daripada menikmati hak-hak tersebut.

Pengarah Pusat Shalom, Arthur Waskow menegaskan jika pembinaan Park51 itu dihalang, ia akan menimb:ulkan diskriminasi dan prejudis terhadap rakyat AS.

Selain itu, Waskow juga percaya dengan pembinaan Park51 itu dapat membuktikan komitmen terhadap masyarakat menentang keganasan dengan kebebasan.

Pengarah Majlis Kepimpinan Islam, Abdul Baqi percaya bahawa pembinaan Park51 ini juga dapat mendorong pertumbuhan ekonomi negara itu.

Tuesday, August 24, 2010

Inilah Hasil Daripada Didikkan Umno Berkaitan Islam.

Saya tertarik dengan komen yang telah diberikan oleh seorang ostad atau pun penyokong tegar Umno. Komen tersebut saya perolehi daripada blog Briged MP Segambut dan harap beliau membenarkan saya mengambil aktikel ini. Apa yang saya lakukan hanyalah untuk menjawab hujah atau pandangan pengkomen (joecharlie) tersebut.

joecharlie berkata...

Lim Guan Eng hari ini membuat kenyataan mengatakan bahawa dia tak tahu namanya telah digunakan didalam doa khutbah kedua solat Jumaat bagi menggantikan nama Yang di Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Ketua Menteri P.Pinang ini juga telah mengarahkan balacinya iaitu Abdul Malik Kassim yang merupakan Pengerusi Hal Ehwal Agama dan Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Negeri menyiasat perkara yang ditimbulkan oleh Datuk Zahid Hamidi ini.

Apa yang mengejutkan, Lim Guan Eng juga tak bersetuju dan membantah namanya digunakan didalam khutbah kedua solat Jumaat seperti yang berlaku di Masjid Padang Menora tersebut.

“Saya tidak sedar dan tidak mengetahui wujudnya penggunaan nama saya dalam khutbah kedua solat Jumaat sebagaimana didakwa, dan sudah tentu nama saya tidak harus, tidak boleh digunakan… ini melibatkan nama Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong,” katanya lagi.

Ini menunjukkan bahawa, Khatib PAS yang membacakan doa tersebut pada Jumaat yang lepas adalah lebih jahil dan juga lebih bodoh dari Lim Guan Eng yang kafir.

Jika Ketua Menteri bekas banduan ini juga faham tentang hal-hal yang tak boleh dan tak harus dilakukan didalam khutbah Jumaat, malang sekali bagi PAS kerana mempunyai penganut yang bebal serta taksub melampau seperti Zakaria Ahmad.

Memang patutlah selama ini PAS sentiasa menjadi kuli barua kepada kafir terutamanya kafir harbi DAP, rupanya tahap pemikiran dan pengetahuan ahli-ahli PAS ini hanya bertaraf sampah yang layak mengisi longkang sahaja.

Mereka menutup kebodohan mereka dengan serban dan jubah bagi menunjukkan konon-kononnya mereka alim dan bijak beragama. Tetapi hakikatnya, hanya selut disebalik serban dan kurap bertepek disebalik jubah.

PAS sekali lagi mencemarkan imej Islam dan juga masjid dengan kelakuan tak cukup akal khatib mereka berdoa sewaktu khutbah kedua Jumaat utk Lim Guan Eng di Padang Menora. Inilah akibatnya jika bergurukan dan bersahabat dengan syaitan didalam beragama.

Dan, untuk menutup kebodohan yang mereka lakukan, pengikut-pengikut PAS kini sedang memutarbelitkan fakta dengan mengatakan bahawa tak salah untuk Zakaria Ahmad mendoakan supaya Lim Guan Eng masuk Islam. Sedangkan yang sebenarnya bukan itu yang dilakukan oleh khatib mangkuk tersebut.

Apakah PAS mahu menyanggah ajaran yang dibawa oleh Rasulullah saw? Sedangkan mengucapkan salam kepada orang kafir pun dilarang oleh baginda rasul, inikan pula mendoakan kesejahteraan dan keselamatan kepada kafir seperti Lim Guan Eng.


Dari Abu Hurairah -radhiallahu ‘anhu- bahwa Rasulullah -shallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda:

لَا تَبْدَءُوا الْيَهُودَ وَلَا النَّصَارَى بِالسَّلَامِ فَإِذَا لَقِيتُمْ أَحَدَهُمْ فِي طَرِيقٍ فَاضْطَرُّوهُ إِلَى أَضْيَقِهِ


“Janganlah kalian yang memulai mengucapkan salam kepada orang-orang Yahudi dan Nasrani. Apabila kalian berpapasan dengan salah seorang di antara mereka di jalan, maka desaklah dia ke jalan yang paling sempit.” (HR. Muslim no. 2167)

p/s: Semua penganut agama PAS harus bertaubat !!!

ehsan pak long (myKMU)

Isu doa khutbah Jumaat dengan menyebut nama Guan Eng benar-benar membuat Umno histeria yang mana mereka menuduh khatib tersebut telah membelakangkan Y.D. Agong............ benarkah tuduhan tersebut?. Apa yang mengejutkan saya apabila Soi Lek pun memberikan komen terhadap khatib tersebut. Beliau berkata, mana boleh menyebut nama bukan Islam didalam bacaan/doa dalam khutbah ke 2. Hebat betul penerangan yang telah diberikan oleh Umno kepada bukan Islam.


Buat Umno, kita ketepikan sebentar doa tersebut dari sudut sekularisme Umno dan kita kembali kepada kebenaran mengikut Islam. Jika doa untuk membuka pintu hati dan hidayah KM PP itu satu kesalahan, maka tanpa disedari kita telah membelakangi apa yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w. telah mendoakan individu yang berpengaruh di Mekah agar diberi hidayah sehinggakan Allah s.w.t. membuka pintu hati Saidina Umar r.a. memeluk Islam.


Dari satu sudut lagi, jika benar apa yang dilakukan oleh khatib tersebut satu kesalahan, apakah yang dilakukan oleh Umno dengan menganjurkan bacaan Yassin dan doa selamat untuk calon MIC di Hulu Selangor itu betul?


Tanya kepada Zahid Hamidi, berapa banyak perkara tersebut telah dilakukan oleh Umno PP dalam setiap PRU. Tidakkah jika BN menang di PP, pemimpin Gerakan yang akan menjadi KM PP, tidakkah doa tersebut untuk Gerakan?.


Dari segi bilangan kerusi pula walaupun Umno yang mempunyai kerusi terbanyak, tampak pemerintahan tetap diberikan kepada Gerakan. Jadi siapa yang menjadi balaci dalam pemikiran rakyat Malaysia. Satu perkara yang tidak akan berlaku kepada PAS.


Kita kembali kepada pemikiran Umno terhadap Islam, bagi mereka ' Melayu itu Islam, Islam itu Melayu'. Satu anutan yang telah lama ditanam dalam pemikiran penyokongnya. Itulah yang telah ditinggalkan oleh penjajah British kepada anak emas (Umno) mereka sebagai penyambung idealogi sekularisme penjajah.

Umno telah menganuti 'Agama Suku Politik Suku' dalam pemerintahan mereka berpandukan corak pemerintahan Kristian British yang mengasingkan politik dengan agama. Mereka (Umno) menghina al-Quran dan al-Sunnah dengan mempermainkan hukum-hukum Allah s.w.t.

Dalam komen Joecharlie, beliau meletakan tahap pemikiran dan pengetahuan ahli-ahli PAS hanya bertaraf sampah yang layak mengisi longkang sahaja. Beliau juga menuduh yang parti PAS adalah satu agama dan menyeru agar ahli-ahli PAS bertaubat.

Ini menunjukkan kepada kita betapa hebatnya Umno mendidik para penyokongnya berkaitan Islam. Bagi mereka, Islam itu Melayu/Umno dan bangsa lain tidak berhak keatas Islam dan hanya Melayu/Umno sahaja yang berhak.


Disebabkan oleh penyelewang yang telah dilakukan Umno terhadap Islam dan juga memberi penerangan yang salah kepada bukan Islam, PAS terpaksa berkerja keras untuk menerangkan kembali akan kebaikan Islam kepada orang Melayu/bukan Islam. Bukan satu tugas yang mudah bagi PAS setelah berpuluh-puluh tahun pemesongan oleh Umno terhadap Islam.


Memang ada pemimpin DAP menolak hukum Syariah, itu tidak saya nafikan tetapi penentangan tersebut dibuat disebabkan mereka telah diberi penerangan yang salah oleh Umno. Tanya kepada Umno, apakah MCA, Gerakan, MIC, dan lain-lain parti komponen BN bersetuju dengan hukum Syariah?. Hakikatnya dalam BN, Umnolah yang paling takut dengan hukum Syariah......... itulah realitinya.

Apabila penganut agama lain memeluk Islam, Melayu/Umno kata mereka masuk Melayu. Itulah pemahaman songsang yang dibawa oleh Umno. Mereka bangga sebagai Melayu/Umno yang secara rasmi menganut Islam. Bangga sangat-sangat, biar pun disetengah-tengah rumah pemimpin Umno masih lagi wujud 'BAR'.

Bagi pandangan songsang mereka, arak itu halal kerana kerajaan Umno/Bn telah memberi lesen kepada pengilang arak. Untuk maklumat, Malaysia adalah diantara pengeluar arak terbesar didunia. Begitu juga dengan judi, bukan setakat memberi lesen malah taukeh-taukeh judi diberi tempat yang paling istimewa iaitu dipuncak gunung.

Pemimpin Umno sanggup melakukan apa sahaja seperti menolak '7 Wasiat Raja-Raja Melayu' yang berbunyi ; " Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, tanah simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain."

Jika al-Quran dan as-Sunnah sanggup mereka permainkan apalah sangat dengan wasiat raja-raja Melayu. Setiap kali berlaku pertukaran PM, maka timbullah mazhad baru seperti 'One Malaysia', 'Islam Hadhari', 'Penerapan Nilai-Nilai Islam'.

Bagi DS Najib, One Malaysia betul-betul menempati Sunnah. Mazhad yang paling menyeleweng yang dibawa oleh Umno ialah semasa Tun Mahadhir menjadi Iman Besarnya, iaitu 'Penerapan Nilai-nilai Islam'. Kata Iman Besarnya yang terkenal ialah,' kita hanya mengambil ayat-ayat baik sahaja dari al-Quran'. Rupa-rupanya dalam al-Quran ada ayat-ayat yang tak bagus.

Sedarlah wahai penyokong Umno, bagaimana para pemimpin kamu telah mempermain-mainkan akidah. Antara kata-kata yang telah diucapkan ialah

Kenyataan Tun Dr. Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim: Hukum rejam kepada penzina adalah primitif

Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 30 April 1992 di perjumpaan Ketua2 UMNO bahagian Johor). Saya nak tahu siapakan di antara ahli2 Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti.

Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan). Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum2 yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan? - Ucapan Tun Dr. Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan)

Tun Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa, 14 Julai 1992, “Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.”

Tun Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi UMNO, 1994. “Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud.”

Tun Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994. “Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama’) ialah mengajar, bukan mentadbir.”

Dan banyak lagi kenyataan-kenyataan beliau yang tidak dapat saya paparkan. Jadi,siapa yang sepatutnya bertaubat, PAS atau Umno. Apakah beliau faham betul-betul dengan dengan hadis yang beliau hujahkan itu?. Sedangkan Firman Allah s.w.t. dan Sabda Rasulullah s.a.w. sentiasa mengikut pengedaran masa sampai hari Kiamat. Walaupun ada pemimpin Umno mengatakan hukum Allah adalah hukum lapuk.

P/S. Buat penyokong Umno, bertaubatlah sebelum terlambat.

sumber dari Blog Musafirlalu @ http://ruzanah.blogspot.com/

'Hero pasir' - Noh Omar tak berani kokok lagi



Penubuhan pasukan khas antirasuah pasir oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) didakwa menyebabkan timbalan pengerusi Umno Selangor Datuk Noh Omar kini tidak berani 'berkokok' lagi menyerang pentadbiran Pakatan Rakyat.

Mahfuz omar handing over to idris ahmad pas hq 220609 02 Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad (kiri) berkata, perkara itu juga disebabkan permohonan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, menteri dalam negeri dan ketua polis negara supaya menangkap pencuri pasir.

"Keputusan yang bijak ini telah mematikan isu pasir di Selangor, kononnya berlaku penyelewengan (seperti didakwa) oleh hero pasir Datuk Noh Omar dan (bekas menteri besar) Datuk Seri Khir Toyo.

"Kita mengharapkan kalau boleh SPRM boleh buka balik fail-fail projek pasir yang dikendalikan oleh kerajaan BN dahulu, supaya rakyat tahu siapakah perompak pasir di Selangor," katanya.

Pada 21 Ogos lalu, Khalid mengumumkan SPRM dan KSSB bersetuju menubuhkan pasukan petugas khas - dianggotai wakil kedua-dua pihak - bagi membanteras rasuah melibatkan perlombongan pasir di negeri itu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Idris berkata PAS mengucapkan tahniah kepada kerajaan Selangor kerana mengambil pendekatan itu "supaya SPRM lebih bebas memantau operasi KSSB" dan mengesan sekiranya ada prosedur yang membuka ruang kepada rasuah.

"PAS berpandangan tindakan ini menunjukan betapa serius kerajaan Pakatan yang hendak memastikan khazanah bumi Selangor dapat dinikmati oleh semua rakyat tanpa mengira kaum.

"Selama ini industri pasir merupakan lubuk emas untuk kroni Umno. Kesannya yang kaya (hanyalah) kroni, manakala negeri dan rakyat makan lumpur," katanya.

Menurut Idris lagi, apabila industri pasir distruktur semula selepas Pakatan memerintah, kutipan royalti semasa jauh mengatasi zaman pemerintahan BN sebelum ini.

Khutbah: Khatib Zakaria tetap pertahan doanya

Zakaria Ahmad dikerumuni wartawan semasa keluar dari Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri Pulau Pinang selepas memberi keterangan mengenai isu khutbah, di George Town hari ini. – Foto Bernama

GEORGE TOWN, 24 Ogos — Zakaria Ahmad, khatib yang mencetuskan kontroversi kerana berdoa untuk Ketua Menteri Lim Guan Eng dalam khutbah Jumaat di beberapa masjid di Pulau Pinang, mempertahankan tindakannya itu dan berkata ia tidak salah di sisi agama.

“Bagi saya, berdoa (untuk orang bukan Islam) itu tidak salah cuma cara berdoa dan tempat (ketika khutbah Jumaat) itu yang dikatakan menjadi kesalahan.

“Insya-Allah lepas ini saya tidak akan mendoakan lagi (khutbah Jumaat) kalau hendak mendoakan pun di tempat lain,” katanya kepada pemberita selepas member keterangan kepada Jawatankuasa Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) di sini.

Dipetik Bernama, beliau menyifatkan isu berdoa itu adalah kecil tetapi telah diperbesarkan oleh orang politik dan beliau berterima kasih kepada MAIPP kerana member bimbingan kepadanya

Isu membaca doa untuk Lim bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong dalam khutbah Jumaat itu didedahkan oleh Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Datuk Seri Dr Zahid Hamidi.

Yang Dipertua MAIPP Elias Zakaria berkata jawatankuasa itu berpuas hati dengan keterangan Zakaria dan hasil perbincangan itu akan dibawa ke mesyuarat MAIPP untuk tindakan lanjut.

Katanya setakat ini tiada sebarang tindakan dikenakan terhadap Zakaria dan khatib itu juga bersetuju untuk tidak mengulangi perbuatan itu.

Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Ayub Yaakob ketika dihubungi mengesahkan polis telah mengambil keterangan Zakaria hari ini.“Kita cuba menyelesaikan siasatan berhubung kes ini hari ini,” katanya.TMI