Saturday, January 16, 2010

Kedai Mamak : Halal Diragui

PUTRAJAYA: Selain memaparkan gambar ayat suci al-Quran, kalimah Allah dan Nabi Muhammad s.a.w., segelintir pemilik restoran tidak halal di negara ini dikesan turut menggaji wanita bertudung sebagai pelayan atau pekerja bagi meyakinkan pelanggan Islam bahawa makanan di premis mereka halal. Sumber.

Ini adalah satu lagi kes penghinaan terhadap penggunaan Kalimah Allah oleh segelinti pemilik restoran mamak yang melata.

Di Equine Park sahaja terdapat dua buah kedai yang di ragui setatus agama pemiliknya antaranya ialah Restoran Azwath.

Dari pemerhatian penulis sebahagian besar pekerjanya juga adalah bukan Islam yang beragama Hindu dari India dan menurut beberpa orang teman menyatakan bahawa pemiliknya adalah bukan islam.

Kebenaranya mungkin berasas kerana pekerjanya sendiri terdiri dari orang bukan Islam namun restoran ini merupakan antara yang terlaris disini. Wallahualam penulis sendiri telah memboikot restoran ini sejak setahun lalu kerana bila mendapati pekerjanya yang menyediakan makanan dan minuman serta pelayan restoran tersebut adalah orang bukan islam.

Islam mengajar kita dalam hal ehwal pemakanan mesti ada Halalan Toyyiba. Sewajarnya kepada pihak berkuasa tempatan membuat pemeriksaan rapi terhadap pemilik sesebuah restoran mamak ini kerana jika kes sebegini berlaku ia juga akan turut menjejaskan restoran mamak muslim yang lain . Pihak Imegeresin juga sepatutnya memantau setatus perjalanan warga india yang bekerja di restoran-restoran ini.

Bagaimana pula bila didapati restoran ini benar-benar bukan milik mamak muslim tetapi mereka telah menggantungkan Kalimah Allah dan ayat-ayat Suci al-Quran sebagai mengaburi orang ramai?

Perhatian : jom kita pakat siasat siapakah pemilik sebenar kedai-kedai mamak di Equine Park dan jika benar kenyataan ini kita pakat boikot dan kempen boikot restoran-restoran tersebut kerana menghina dan menipu umat Islam.Wallahualam

1 comment:

  1. Salam perjuangan,

    Betul ke restoran al-azwath tu diragui kehalalannya..? ade sesapa tau owner kedai tu?

    ReplyDelete