Sunday, January 10, 2010

Dulu Roboh Masjid Dan Surau, Kini Bakar Gereja Pula......Kerja Siapa?

( Masjid RTB Bujal, Kemaman Terengganu akhirnya rebah ke bumi )

Warga Malaysia kini dikejutlan dengan insiden pengeboman rumah-rumah ibadat bukan Islam ( Gereja ) yang semakin menjadi-jadi dan dilaporkan sehingga kini sudah 7 buah Gereja telah dilontar dengan bom api.

Yang anehnye sehingga kini pihak polis masih lagi gagal untuk mengesan siapakah pelakunya dan siapakah dalang disebalik perbuatan jenayah ini.

Bagi kita ini bukanlah satu episod yang pelik kerana yang mengajar untuk merobohkan rumah ibadat sebelum ini ialah UMNO dan jenteranya ialah Penguatkusa Majlis Kerajaan Tempatan.

Bukitinya jelas apabila kerajaan BN/UMNO dengan lantang mengarahkan supaya Masjid RTB Kg Bujal dirobohkan dan sebelum itu sebuah Surau di Bandar Baru Bangi juga telah dirobohkan dan sebuah Surau juga menerima nasib yang sama di Ampang Hilir dan sebuhn Kuil juga menerima nasib yang sama di Selangor pada satu ketika dahulu.

Rakyat tidak mudah lupa akan peristiwa itu namun mungkin tarikh nya sahaja yang kita mungkin lupa ( macam penulis ) dan itulah kebejatan dan kehinaan pihak UMNO dan BN dalam menghadapi rakyat.

Tak mungkin jika pihak polis masih lagi gagal mengesan siapakah petualang disebalik kerja jahat ini? namun jika ia berkaitan dengan pembangkang sepantas kilat mereka dah jumpa siapa pelakunya. Mereka ini hanya cekap bila berhadapan dengan pembangkang namun lembab apabila berhadapan dengan orang-orang pemerintah yang zalim.

Perlu diambil perhatian oleh semua pihak agar masalah ini perlu ditangani dengan segera jika tidak ia akan terus menjadi masalah yang lebih besar dan akan membawa kepada pertelagahan dan rusuhan kaum atau inilah yang mereka inginkan?

Apakah sudah ada percaturan pihak-pihak tertentu untuk melihat kembali peristiwa 13 Mei berlaku kembali atau juga peristiwa berdarah Kampung Medan berulang lagi?

Menjaga kestabilan dan keamanan bukan hanya tanggungjawab pemerintah sahaja namun ia adalah tanggungjawab semua warganya. Islam sama sekali tidak membenar dan mengizinkan untuk meroboh apatahlagi menceroboh rumah-rumah ibadat agama lain.

Kita juga hairan kenapa UMNO begitu bernafsu untuk mempertahankan kalimah Allah dari digunakan oleh pihak lain sedangkan dalam masa yang sama mereka menolak segala hukum Syariat dari dilaksanakan. Jelaslah isu kalimah Allah ini diambil kesempatan sepenuhnya oleh UMNO untuk meraih simpati masayarakat yang telah menolak UMNO dan sekutunya dalam PRU 12 yang lalu.

Cuba kita lihat kalimah Allah pada lambang / logo POLIS, apakah ia dimuliakan dengan sewajarnya? Kalimah itu dipakai kehulu-kehilir hatta masuk tandas dan sebagainya dan lebih lagi kalimah itu juga telah dipakai oleh anggota polis yang bukan Islam selama ini, tidak seorang pun ahli UMNO yang bising?

Jenis tak mengaji macam UMNO ni lah yang akan terus membuatkan kejahilan mereka sangat merbahaya kepada generasi akan datang. Dah lah jahil bodoh pulak tu.

Jika pihak Polis benar-benar telus dalam siasatan isu ini mudah sahaja mereka boleh menyiasat semua pertubuhan dan NGO yang turun berdemo pada Jumaat lalu termasuk UMNO.

Orang-orang PAS Insyaallah tidak ada yang termakan dengan isu murah seperti ini kerana kita yakin dengan setiap suruhan dan larangan Allah dan Rasulnya itu pasti benar melalui kalimah bicara para pimpinan yang telah mengeluarkan kenyataan sebelum ini. Wallahulam

No comments:

Post a Comment