Wednesday, January 20, 2010

SPRM cekap di Selangor tetapi lembab di pusat

Semalam di selangor SPRM bertindak menahan P.A kepada Yb Yaakob Sapari hanya kerana terdapat 3 aduan salah laku namun berlainan pula di Johor.

Di Johor SPRM hanya bertindak selepas lebih dari 410 aduan baru hari ini nak bertindak menahan 34 orang suspek. Berita lanjut disini.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Mohd Shukri Abdull berkata tangkapan itu melibatkan 24 penjawat awam, lima orang awam, tiga pekerja swasta, seorang pegawai khas kepada ahli politik dan seorang setiausaha sulit kepada ahli politik.

"Sejak tahun lepas, SPRM menerima 410 maklumat berkaitan kes ini. Bertindak atas maklumat ini kita jalankan intipan, pemerhatian dan seterusnya siasatan dan hasilnya kita telah memulakan operasi minggu lepas," katanya pada sidang media di ibu pejabat SPRM di sini hari ini.

Jika kita baca kenyataan diatas jelaslah sebenarnya SPRM ni bertindak mengikut telunjuk dan hanya terhadap kes-kes terpilih sahaja.

Kes penjualan atau penyeludupan pasir ini panas ababila Tun Mahathir berdehem dan merungut lalu bertindakalah segalah agensi-agensi yang berkenaan.

Persoalanya apakah pihak-pihak lain seperti Polis dan Imegiresen yang menjaga keselamatan di perbatasan negara tak nampak kegiatan itu berlaku?

Kita tak perlu nak bebahas panjang-panjang jelaslah dari dua isu ini memang SPRM ni tak ubah telah menganjingkan diri mereka terhadap UMNO/BN.

No comments:

Post a Comment