Saturday, April 9, 2011

HUKUM SEBAT PESALAH ZINA DI INDONESIA

Seorang wanita Irdayanti Mokhtar, 34, menerima sembilan sebatan oleh Polis Syariah kerana mengadakan hubungan sulit dengan seorang lelaki lain, ketika dia di dalam proses penceraian suaminya.

Hukuman ini dijalankan di hadapan 200 orang penduduk di luar Masjid Al Munawwarah di Jantho, Indonesia.

Seorang pegawai Indonesia bersiap untuk melaksanakan sebatan kepada Irdavanti Mokhtar ketika seorang pegawai lagi mengumumkan hukuman kesalahannya yang akan diterima.

Penduduk yang hadir merakamkan peristiwa itu dengan telefon bimbit mereka dan perakam video sambil berteriak supaya lebih banyak hukuman rotan dijalankan di bandar yang menjalankan hukuman Islam.

Irdayanti telah dijatuhi hukuman sehari sebelum itu oleh mahkamah Syariah di mana pendakwa mengatakan bahawa dia bersalah kerana berada di 'intim' dengan lelaki lain.

Menurut undang-undang Syariah kesalahan itu boleh menyebabkan pesalah menerima hukuman sehingga sembilan sebatan maksimum dengan tongkat atau minima tiga sebatan.

Pegawai Syariah membawa Irdayanti yang pengsan selepas disebat ke hospital

Penduduk telah melihat Irdayanti membawa lelaki lain masuk ke dalam bilik tidurnya, namun ia tidak jelas apakah 'perbuatan' yang mereka lakukan.

Penduduk kemudian masuk dan mengheret mereka ke balai polis tempatan untuk dikenakan hukuman.

Polis Syariah turut menyiasat dakwaan bahawa Irdayanti telah dianiaya oleh orang-orang kampung sebelum menghere mereka untuk dikenakan hukuman.

Tidak lama selepas disebat pada Jumaat lalu, Irdayanti pengsan dan dibawa ke hospital untuk menerima rawatan.

Dia adalah salah satu daripada empat orang, termasuk lelaki yang tertangkap dengan, akan dicambuk untuk perselingkuhan.

Penduduk mengambil gambar dan merakamkan kejadian ketika Irdayanti dibawa turun dari pentas setelah disebat oleh polis Syariah.

No comments:

Post a Comment