Monday, October 11, 2010

KENYATAAN NAJIB YANG PANAS DAN MIANGKAN UMNO SENDIRI

Maaf Najib, Cina tetap Alien!
1. Najib kata "Cina Bukan Kaum Pendatang" di Malaysia. Satu kenyataan yang bagus untuk dianalisa.

2. Kami mempunyai ramai rakan yang terdiri daripada kaum Cina serta India yang tidak pernah pun kami anggap sebagai pendatang.

3. Mengapa? Kerana rakan kami kaum Cina & India itu fasih berbahasa Melayu yakni bahasa kebangsaan, tidak menyokong sekolah vernakular, menyokong sekolah kebangsaan, hormat terhadap Islam serta majoriti penganutnya, faham akan batas mereka mengenai hak istimewa pribumi, dan mereka mendukung perkara-perkara yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

4. Tetapi sebahagian besar kaum Cina & India tetap akan kami anggap sebagai pendatang atas beberapa faktor. Antaranya;

a. Mereka langsung tidak fasih berbahasa Melayu dan tersangatlah pelatnya. Malah ada dikalangan mereka yang tidak boleh langsung berbahasa Melayu. Apabila berkomunikasi dengan orang Melayu, mereka akan menggunakan English untuk menutup ketidakfasihan mereka bertutur bahasa kebangsaan.

b. Mereka masih mempertahankan sekolah vernakular sedangkan tiada negara di dunia ini yang memiliki penduduk berbilang kaum mengamalkan sistem pelbagai sekolah kecuali di Malaysia.

c. Mengapa mereka begitu bersungguh mahu mempertahankan bahasa ibunda 'tanah besar' sedangkan ibunda mereka hari ini bernama Malaysia. "Ibunda" mana pula yang bersungguh mereka pertahankan selama ini?

d. Mengapa kaum Cina & India memilih untuk menjalani kehidupan secara terasing dengan sistem pendidikan mereka sendiri? Tidakkah itu menunjukkan mereka sebenarnya tersangatlah RACIST dan hanya mementingkan kaum mereka sendiri saja.

e. Mereka juga mengenakan syarat berbahasa Mandarin untuk bekerja di syarikat milik mereka. Ditambah pula dengan sistem gaji dan kenaikan pangkat yang berbeza dengan mengutamakan kaum sendiri.

f. Dalam sektor swasta, mereka hanya mengagihkan kontrak kepada kaum sendiri sahaja, berbeza dengan pribumi yang terbuka dalam pengagihan kontrak kepada kaum Cina & India.


5. Andai mahu disenaraikan semua alasan mengapa kami masih menganggap kaum Cina & India sebagai pendatang, sampai besok pun belum tentu selesai. Itu belum masuk lagi bab mereka yang menghina Islam, mempersoalkan hak istimewa pribumi serta Raja-Raja Melayu. Belum lagi cerita perihal belasah, bunuh, bakar, rogol, senjata api, gangster, kongsi gelap, komunisme, rasuah, penipuan, clubbing, arak, pelacuran, rumah urut, penyeludupan, ahlong, judi, lumba haram, etc. yang menjadi sebahagian budaya hidup mereka. Boleh penuh blog ini jika disenaraikan semuanya.

6. Teori perkembangan manusia menjelaskan, kelompok minoriti perlu berasimilasi serta mengadaptasikan diri mereka ke dalam kelompok majoriti bagi menjamin kelangsungan hidup. Namun di Malaysia sebaliknya pula berlaku apabila kelompok majoriti terpaksa menurut kehendak minoriti yang berkeras mempertahankan budaya asing mereka yang boleh diumpamakan seperti seekor ALIEN.

7. Perpaduan tidak akan wujud andai terlalu banyak perbezaan dipromosikan kepada rakyat. Kempen "bersatu dalam kepelbagaian" yang dipopularkan dalam iklan 1Malaysia, sangat-sangat mengelirukan. Adalah lebih realistik dan relevan jika diwujudkan lebih banyak persamaan antara kaum, bagi menjamin perpaduan berkekalan. Justeru, definisi 1Malaysia perlu ditakrifkan semula.

8. Minta maaf sajalah Najib. Selagi wujud kelompok Cina & India di negara ini yang berkeras mempertahankan budaya hidup yang mereka amalkan sejak 5 generasi lalu, maka selamanyalah pribumi Malaysia akan tetap menganggap Cina & India sebagai PENDATANG!

No comments:

Post a Comment