Wednesday, December 15, 2010

Coretan Isu TGNA dan Ariffahmi part 3

Terima Kasih : Nik Amalina

Salam Ukhuwah…

Tidak banyak yang ingin saya nukilkan, sekadar memberi penghargaan kepada sebuah kesetiaan.

Khamis, 28 Januari 2009, adalah hari terakhir suami saya menamatkan perkhidmatannya di Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Selama lebih kurang lima tahun keringatnya ditumpahkan kepada PMBK.

Pada hemat saya, dia sendiri belum puas menumpahkan kudratnya ke arah memartabatkan PMBK sebagai sebuah agensi Kerajaan Kelantan yang berjaya dan berkaliber.

Namun, secara tersurat, Khamis itu adalah titik noktah perjuangannya di PMBK.

Saya kira, dalam usianya yang masih muda, tentunya dia mempunyai satu semangat yang membara dalam apa jua yang dilaksanakannya, lebih-lebih lagi pada bidang yang mampu dikuasai dengan ilmu dan kepakaran yang ada padanya.

Setiap hari, dengan keinginan dan semangat yang sentiasa hidup untuk melakar sebuah kejayaan, dia dan kakitangan PMBK sentiasa bersedia menekuni untuk maju lebih jauh ke hadapan mendepani cabaran semasa.

Walau Pengerusi PMBK menyokongnya untuk mempertahankan diri disaat fitnah sesat mencari sasarannya, namun arahan daripada Presiden Parti harus ditaati.

Mungkin dirinya agak terkilan kerana tidak mampu menoktahkan perancangannya bersama kakitangan PMBK yang lain dengan daya usahanya sendiri. Maka hanya doa yang dipanjangkan semoga berjayalah segala perancangan yang baik untuk dunia ini, semoga ada sahamnya untuk akhirat nanti.

Fitnah

Dia difitnah, disisihkan oleh ramai yang pernah mengaku sahabat seperjuangan, diumpat malah dikeji, itulah kejamnya sebuah fitnah yang terancang hebat sepanjang empat bulan yang berlalu. Namun, itulah hakikat sebenar pada sebuah kehidupan dunia, suatu masa yang akan dikenang sehingga ke penghujung usia, dengan doa dan harapan yang menggunung semoga ia tidak akan berulang lagi, bukan hanya untuk dirinya, tetapi untuk pejuang-pejuang Islam yang lain, kerana dia sudah merasa betapa pedih dan peritnya menghadapi sebuah fitnah yang entah bila akan berpenghujung. Walau sehebat manapun pencapaian yang diraih selama mana bergelar COO mahupun CEO, inilah kehidupan, sukar dipercayai, namun harus redha, mudah-mudahan ada hikmah yang lebih baik dihari kemudian nanti.

Sehingga ke saat ini, dia tidak pernah kenal erti mengalah.

Sepanjang kekalutan yang timbul, lebih ramai sahabat yang menjauh berbanding sahabat yang datang bertanya khabar berita perihal kebenaran. Pelbagai versi fitnah yang menyelubungi kami. Awalannya kami bersedia untuk tega menyatakan kebenaran, namun begitulah resam dunia, A yang diceritakan, B pula yang dipaparkan. Akhirnya, kami mengambil keputusan untuk diam. Mungkin, diam itu lebih baik, walaupun sebenarnya, di luar sana fitnah itu sambung menyambung bagaikan sebuah rangkaian minda yang hebat.

InsyaAllah, kami juga berjanji kepada diri sendiri untuk berubah menjadi lebih baik pada masa hadapan. Segala nasihat dan saranan yang diberikan oleh para sahabat yang bersimpati kepada kami akan dijadikan panduan hidup. Begitu juga nasihat daripada rakan siber di sini, yang memuji, yang mengeji, ada bahagiannya dalam perjalanan hidup kami selepas ini.

Inilah sebuah ujian!

Walau dilambung dengan gempa fitnah yang dahsyat, Alhamdulillah, jiwa kami tetap tenang dan masih mampu tersenyum.

Hikmah

Antara hikmah besar dari kekalutan ini, hubungan kami suami isteri makin utuh keserasiannya. Kami lebih menyokong di antara satu sama lain, menghargai kehadiran anak-anak sebagai penguat semangat, sesungguhnya kehidupan ini ada indahnya walau dilanda badai.

Saya berkeyakinan penuh bahawa setiap ujian yang Allah datangkan itu adalah mengikut kemampuan setiap hambaNya. Ujian kali ini membuatkan kami lebih berfikir tentang maksud sebuah musibah.

Sebenarnya, ujian seburuk ini amatlah jauh lebih baik jika dibandingkan dengan ujian yang Allah datangkan dalam bentuk kesenangan dan keselesaan. Saban waktu, kami akan sentiasa berdoa semoga hati ini masih ada imannya, semoga kami redha dengan ujian ini, insyaAllah…

Tiada tempat lain selain Allah tempat kami bermohon.

Saya percaya bahawa setiap kesulitan ini akan ada kesenangannya. Kepedihan menghadap fitnah saban fitnah yang menjalar liar setiap hari menjemput kami lebih kerap mendekatkan diri kepada kehebatan Maha Pencipta. Jika sebelum ini kami merasai manis sebutir gula, tapi kali ini kami mula tahu nikmatnya setitis madu. Tiada lagi gundah gulana, yang ada kesabaran dan ketenangan.

Saat fitnah bermaharajalela, kami masih ada Allah untuk memberi pencerahan, meskipun ia bergerak perlahan dan tersembunyi, hidayah itulah yang memberi suatu kesabaran untuk kami terus bertahan dan bertenang selama ini. Segalanya adalah rahmat Allah untuk kami, sesungguhnya percayalah bahawa selepas pahit itu akan ada manisnya.

Saya yakin bahawa kami telah berjaya melepasi tahap sukar itu.

Kami akan terus bangkit.

Bukan didikan kami untuk menyerah kalah. Kami bermotivasi bahawa hanya hamba Allah yang terpilih sahaja boleh merasai nikmat dalam sebuah ujian. Inilah mainan dunia, menghampar liku-liku tajam demi mencapai kesejahteraan di akhirat.

Percayalah bahawa, dengan semangat yang kental tidak kenal erti mengalah, insyaAllah ada jalan untuk kita bangkit dikemudian hari.

Walau sehebat manapun perancangan manusia, yakinlah semua bahawa perancangan Allah itu adalah yang terbaik. Jangan sesekali mempersoalkan ketidakadilan dunia keatas kita. Kerana Allah itu Maha Mengetahui segala-galanya. Dunia ini bukan sebuah kehidupan yang statik, adakalanya kita dalam terang bercahaya, esok lusa mungkin kita dalam gelap gelita.

Tugas kita, merancang sesuatu yang baik untuk ditinggalkan kepada generasi seterusnya untuk terus berusaha memberi kesinambungan yang baik dalam apa jua gerak kerja yang dilakukan, tentunya bukan sahaja untuk nikmat dunia, malah untuk kehidupan yang kekal abadi di akhirat kelak.

PMBK

Bagi saya, PMBK masih lagi diusia muda belia, masih banyak waktu untuk meransang kehebatannya, semoga generasi PMBK hari ini mampu menggegarkan bumi Kelantan dengan kejayaan yang penuh gemilang. Bersama pengurusan baru, insyaAllah PMBK akan terus berwibawa dan berupaya untuk terus menjunjung kecemerlangan.

Mengenali kakitangan PMBK yang rata-ratanya belum mencapai usia 40-an, bagaikan melihat satu generasi yang sedang bergerak penuh motivasi. Mereka semua masih hangat semangatnya. Gerakerjanya agak hebat, walaupun dalam jumlah yang kecil, namun hasilnya memikat.

Kami mudah mesra kerana hampir sebaya. Beradik kakak saja…

Tidak banyak memori saya bersama kakitangan PMBK. Pengalaman terbaik mungkin ketika saya bersama-sama menjayakan aktiviti bersama Cempaka. Pesona Gala Cik Siti Wan Kembang adalah satu program yang amat memberansangkan. Tentunya tidak pelik kerana program itu sangat mendapat pujian daripada hadirin yang ramai memenuhi dewan.

Namun, ada juga seorang Exco yang secara terbuka memberi komen bahawa program kami itu menampilkan model yang menampakkan pusat! Mana dia tengok saya pun tidaklah tahu, kerana program itu hanya tertutup untuk wanita sahaja. Katanya, PMBK telah membuat satu program yang lagha, hanya mahukan keuntungan semata dan publisiti murahan, tanpa menitikberatkan soal maruah Kerajaan Negeri. Saya tersenyum cuma mendengar perkhabaran itu, betapa kami mensyaratkan kepada model-model tersebut supaya menutup aurat sepenuhnya selama mana mereka berada di Kelantan selama lebih kurang tiga hari.

Saya akan mengingati sebuah persahabatan yang singkat ini. Walau amat jarang kami bersua muka, saya akan mendoakan semoga semua kakitangan PMBK mampu meneruskan agenda yang telah disasarkan sebelum ini dan mampu membawa kecemerlangan pada masa hadapan dibawah pengurusan baru. InsyaAllah…

Saya seorang yang menyayangi sebuah kenangan.

Akhirnya, saya dengan rendah diri ingin memohon maaf kepada semua kakitangan PMBK, andainya ada tutur bicara dan tingkah laku saya yang mampu menyentuh perasaan anda semua. Saya tidak mampu untuk menemui anda semua seorang demi seorang, hanya pada hari Khamis yang lalu, lebih kurang sepuluh orang sahaja yang mampu saya bersalaman. Terima Kasih diatas pemberian cenderahati yang banyak itu. Tepak Sirih pun ada! Saya tidak pernah makan sirih, tapi ada sahabat yang mengajar saya makan daun kadok beberapa hari yang lalu, yang menunya dinamakan Mieang Kam. Boleh tahan!

InsyaAllah dilain waktu kita akan berjumpa lagi.

Untuk kakitangan PMBK, teruskan perjuangan anda.

Nasihat saya, ikhlaskan hidup kita semua kerana Allah semata.

Siiru ‘ala barakatillah…

Ya Allah, rahmatilah hidup kami jua…

Saya akan tetap di sini, berbicara lewat idea yang ada, mudah-mudahan ada baiknya kepada ramai orang di luar sana, walau mungkin ramai yang mengeji, saya percaya masih ada yang mencair di hati.

Mungkin hari ini ada yang menjadikan saya lawan mereka, tapi saya tetap mengalu-alukan mereka untuk menjadi kawan saya, pada bila-bila hari pun.

Ada masanya, yang benci itu akan bertukar menjadi sayang, yang melawan itu akan berakhir dengan berkawan.

Alhamdulillah, kami sudah punya khabar yang lebih baik, insyaAllah masih ada hamba Allah yang tahu menghargai usaha kami selama ini, mudah-mudahan kami akan terus diberkati olehNya.

Ada

Tahukah dirimu, kawan?

Dalam serpih-serpih cahaya

Dan gerak-geri halus benda-benda

Tersimpan rahsia

Mengapa kita ini ada

~ andrea hirata ~

No comments:

Post a Comment