Wednesday, December 15, 2010

Coretan Isu TGNA dan Ariffahmi part 2

Kerana Saya Anak Nik Abdul Aziz : Nik Amalina

Salam Ukhuwah…

Sepanjang tahun 1430 tidak pernah saya terfikir untuk menjadi seglamour hari ini…Glamourkah saya? Barangkali boleh dikatakan ‘Ya’ kerana nama saya mula meniti di media realiti mahupun maya. Ia publisiti murahan bagi saya. Maka sudah tentu jauh sekali saya menyukainya.

Saya yang dikatakan ‘membuka pekung’ parti agak menerima asakan terbuka daripada pelbagai pihak. Sejauh mana sebenarnya saya membuka pekung parti? Itulah yang saya cuba nilaikan. Berpadanankah dengan asakan yang saya terima? Adakah ia adil bagi saya? Apa pula stand pimpinan terhadap fitnah yang tersebar meluas? Kiranya saya, ia lebih besar aibnya kepada jamaah Islam, terutamanya Kerajaan Pas Kelantan.

Saya menulis bukan sekadar kerana saya tahu menulis. Tetapi ombak kecil kadang-kadang perlu juga untuk membawa kesedaran. Asasnya, saya hanyalah mahu memberikan sedikit perjernihan keatas isu suami saya dan tentunya keluarga saya. Tidak kelihatan sebarang petunjuk daripada pimpinan yang mahukan suasana itu menjadi kendur pada waktu itu, malah sehingga kinipun fitnah itu masih liar menjalar. Inilah sepatutnya diberi perhatian. Bukannya sebaris ayat dalam artikel saya.

Tiada niat untuk saya menyerang, tapi ada benarnya jika saya mengambil sedikit rasa di jiwa ini untuk menerang. Jangan diulangi pendirian yang sama andai dilain masa ada pula fitnah baru tercipta. Ada benar sepatutnya mana-mana empunya diri yang terfitnah itu dipanggil untuk membela diri, bukan hanya mendapat maklumat yang kiranya ia masih lagi boleh dipertikaikan. Jangan pula dibiar bebas si penyebar fitnah, berbuatlah sesuatu agar fitnah itu tidak terus menjadi bebanan kepada Jamaah Islam.

Masih lagi saya ingat, ada pimpinan mengatakan ini urusan keluarga, biarlah Tok Guru menyelesaikannya. Saya terfikir, bijakkah kenyataannya itu? Ini urusan kerajaan, YB. GLC adalah Kerajaan, dan Tok Guru juga adalah Kerajaan. Jika ia urusan keluarga, sepatutnya bila saya ‘bangun’, jangan pula ada yang melatah. Kalau ada yang melatah, boleh kiranya saya berkata, semuanya mahukan publisiti murahan, sebagaimana yang saya dapat! Waktu sepatutnya buka mulut, semuanya bisu. Waktu sepatutnya bisu, apa yang anda semua telah buat? Jangan hanya pandai bercakap sepatutnya begitu, sepatutnya begini, tapi bertindaklah. Kurangkan bercakap, banyakkan bertindak. Gunapakai semua mekanisme yang terbaik untuk buat yang lebih baik kepada parti.

Jagalah Kerajaan Pas Kelantan yang ada hari ini sebaiknya. Sayangilah sepenuh hati. Jangan melihat sebelah mata bahawa saya hanya mempertahankan suami, tapi bukalah mata seluasnya, politik itu licik, hanya yang bijak mampu merubah segalanya. Kenapa harus Tok Guru saja yang bangun mempertahankan setiap apa yang berlaku. Bangunlah juga wahai pimpinan. Tunjukkanlah juga bahawa anda bersatu, buktikan dengan tindakan jangan hanya suara dari belakang yang anda juga menyanyangi Tok Guru, dan sudah tentu Kerajaan Islam hari ini.

Allahuakbar!

Salam Muharam

No comments:

Post a Comment