Thursday, May 12, 2011

PAS: Rakyat hitung hari tunggu tindakan polis

Polis dinasihatkan agar tidak menambah kekecewaan rakyat dengan kegagalan demi kegagalan dalam mengambil tindakan dalam kes jenayah dan perkara-perkara yang boleh mengancam keselamatan dan keharmonian negara.

pas seminar 071109 tuan ibrahimNaib presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang dipetik Harakahdaily berkata sikap polis dilihat bersifat dwi-standard dalam melaksanakan tugas menjamin keselamatan negara dan menegakkan keadilan undang-undang.

“Tindakan mereka dilihat jauh lebih cekap dan segera bilamana sesuatu yang boleh mengugat Umno BN timbul. Pihak polis harus beringat-ingat untuk melakukan pembetulan segera kerana kewibawaan polis dan juga Kementerian Dalam Negeri, di mana ia bernaung sentiasa dinilai rakyat,” kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan.

NONEBeliau memberikan contoh bagaimana cepatnya polis bertindak dalam demo-demo anjuran Pakatan Rakyat seperti anjuran bantahan terhadap Lynas di Kuantan baru-baru ini, berbanding dengan cara polis “menjaga” demo-demo anjuran Umno dengan tidak menghadirkan diri supaya ia dapat berjalan dengan bebas.

“Ia jelas amat berbeza apabila anggota keselamatan 'dihadapankan bagi menghadapi parti pembangkang sehingga ia menjadi bahan ketawa rakyat – bahawa jika satu-satu demo tersebut itu kelihatan berjalan bebas tanpa polis dan FRU maka rakyat terus tahu itu semestinya demo anjuran Umno dan sekutunya.

“Jikalau Pakatan yang berhimpun, walaupun demi keselamatan rakyat, yang termasuk juga keluarga-keluarga polis dari ancaman radioaktif, mereka terus diberikan amaran,” katanya, yang juga pesuruhjaya PAS Pahang.

gaps protest at pkr hq 130311 walkMengulas tindakan polis yang seringkali rajin mengganggu ceramah anjuran Pakatan Rakyat kerana tiada permit, Tuan Ibrahim berkata itu hanyalah alasan semata-mata kerana jika pihak Pakatan memohon sekalipun, permit tetap tidak diberikan.

“Bukan tak nak minta permit, kerana dah tahu minta pun tak dapat, buat apa minta? Menyusahkan sahaja. Tidak macam negara luar, yang pihak polisnya menjadi pengawal himpunan agar berjalan dengan baik. Satu masa dulu, Umno juga dakwa demo bukan budaya kita, namun nampaknya kebelakangan ini, ia pun sudah menjadi budaya baru dalam Umno,” katanya.

Selain itu, Tuan Ibrahim juga berkata sikap dwi-standard polis turut terserlah dalam dua isu sensasi terbaru ini.

NONEIsu pertama membabitkan kes video seks yang didakwa mebabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Manakala yang kedua pula, katanya, permainan berbahaya media arus perdana milik Umno, Utusan Malaysia yang cuba melaga-lagakan penganut Kristian dengan orang Islam. Ini dilakukan dengan membangkitkan tuduhan tidak berasas mengenai 'negara Kristian'.

“Sebelum ini dalam isu klip video; sampai sekarang tangkapan dan dakwaan terhadap trio Umno Datuk T (Tan Sri Rahim Thamby Chik, Datuk Sharyl Eskay Abdullah dan Datuk Shuib Lazim) tidak dilakukan, sedangkan mereka terus terang melanggar peraturan dan undang-undang negara.

“Kini, satu demi satu tindakan berbahaya dan bersifat menghasut melampau oleh akhbar Utusan dan blogger pro-Umno terus dibiarkan bebas tanpa sebarang tindakan.

“Apakah pihak polis menunggu berlakunya tragedi malang seperti 13 Mei, yang dua hari lagi sebelum ulang tahun tragedi mendukacitakan negara itu, barulah mereka nak bertindak?” soal Tuan Ibrahim.

Katanya, kini rakyat menunggu dan menghitung hari menunggu bila polis akan bertindak terhadap Utusan Malaysia selepas diam menyepi dalam isu video seks.

Monday, May 9, 2011

Antara Mahligai Pemimpin vs Pondok Rakyat....



Ini Rumah pemimpin berjiwa rakyat


Ini lagi rumah pemimpin yang berjiwa rakyat


Umno dulu , kini dan selamanya




Biarpun miskin kami tidak menagih wang ehsan kami mahu royalti hak kami




ada pemimpin tapi kaki rasuah





ada pemimpin tapi kaki songlap duit rakyat



ada pemimpin tapi lupa diri tak ingat rakyat miskin



Ada pemimpin tapi gila kuasa sampai rakyat miskin diabaikan



Ada pemimpin tapi hidup berpoya-poya bermewah-mewah lupa
pada rakyat miskin



Ada pemimpin bodoh agama tak takut tuhan tak takut azab neraka
tanggungjawab pada rakyat miskin diabaikan




Ada pemimpin kaki judi wang berjuta dihabiskan diluar negara
rakyat miskin bersusah payah mencari sesuap nasi



Pemimpin hidup bersuka ria rakyat miskin hidup dalam derita



Rumah pemimpin bagai istana rumah rakyat miskin pondok buruk



Hidup pemimpin serba cukup hidup rakyat miskin serba kurang



Ada pemimpin kaki perempuan hidup rakyat di abaikan




Ada pemimpin kaki arak tak peduli rakyat yang miskin



Ada pemimpin pecah amanah simpan wang berjuta diluar negara
negara luar kaya raya negara sendiri rakyat merempat



Ada pemimpim berebut jawatan rakyat diperbodohkan



Ada pemimpin hanya pandai bercakap tapi cakap tak serupa bikin



Ada pemimpin namanya islam tapi perangainya seperti yahudi



Ada pemimpin sanggup menipu demi mengekalkan kuasa
rakyat miskin tidak diperdulikan




.
.
.
.
.
Pemimpin,,..beringat-ingatlah....


Credit: Tulahan

Sunday, May 8, 2011

JENTERA PILIHANRAYA PEMUDA PAS PUCHONG DILANCARKAN DENGAN SEMANGAT JIHAD YANG TINGGI

2 Mei 2011 merupakan tarikh keramat kerana dengan rasminya Jentera pilihanraya Pemuda PAS Puchong telah dilancarkan oleh YB Ustaz Hj. Nasharudin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS bertempat di Pejabat urusan Pemuda Puchong.

Hampir 100 orang Pemuda Puchong telah bersama-sama hadir dalam majlis pelancaran ini. Turut Hadir Pimpinan dari PAS Kawasan Puchong, Yang Dipertua PAS Puchong Ustaz Soffiean Ismail, NYDP Sdr. Rafar Embong, Ketua Urusan Ulama', Ustaz Hayazi dan Ketua Pemuda Sdr. Yeop.

Bertukar-tukar pandangan sebelum majlis pelancaran

Pendaftaran pemuda-pemuda cawangan

Ucapan Timbalan Ketua Pemuda,Ustaz Azani


YDP PAS Puchong, Ust. Soffiean Ismail turut menyuntik semangat pada pemuda-pemuda yang hadir

YB Ust. Hj. Nasharudin Mat Isa menyampaikan taujihat pilihanraya


Timbalan Presiden menyerahkan bendera PAS kepada Pengarah Pilihanraya Pemuda, Sdr Wan Jamali sebagi simbolik pelancaranb jemtera pilihanraya Pemuda PAS Puchong

Penyerahan Tugasan kepada wakil-wakil cawangan


Pengarah jentera pilihanraya pemuda mengetuai bacaan ikrar

Cenderahati tanda ingatan

Bergambar beramai-ramai bersama Timbalan Presiden


sumber : http://pemudapuchong.blogspot.com/

Bila Pagar Makan Padi.....

BACA DAN FAHAMI - DI MANA PUNCA RASUAH

SURAT KEPADA KETUA POLIS NEGARA

Kepada,
YDH Tan Sri Haji Ismail bin Haji Omar,IGP,
Ketua Polis Negara,
Polis Di-Raja Malaysia,
Bukit Aman,
50560 Kuala Lumpur,
Email:iho@rmp.gov.my

YDH Tan Sri,

KEYAKINAN RAKYAT TERHADAP PDRM SEMAKIN PARAH

1. Sejak dua minggu kebelakangan ini orang ramai nampaknya bertambah lantang mengecam dan mengutuk caramana tindakan PDRM menangani isu video lucah yang dikatakan melibatkan Anwar Ibrahim.Malahan terdapat mereka dengan secara terbuka dan berani mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah terhadap pucuk pimpinan PDRM.Melihat tindak tanduk dan kenyataan umum yang dibuat oleh Polis sendiri,dan diperbesarkan oleh media,kita tidak dapat menyalahkan rakyat jika berpendirian sedemikian.

1.1. Secara peribadi saya mendapati PDRM terlalu menurut karenah Peguam Negara seolah tidak bebas bertindak sendiri.Sebagai seorang pesara yang mengetahui sedikit sebanyak asal usul isu dalam persoalan,saya berasa sedih dan khuatir sejarah lama akan berulang dan “pisang akan berbuah dua kali”.

1.2. Saya tidak bimbang untuk menyatakan,bahawa akibat terlalu melayani karenah Peguam Negara dan terlalu mengharapkan dan percaya kepada Gani Patail, menyebabkan mantan Ketua Polis Negara,Tan Sri Rahim Noor terpaksa masuk kepenjara selama dua bulan selain terpaksa membayar denda maksima RM 2000.

1.3. Pada hal,sekiranya Rahim Noor mengekalkan pendirian dan keputusan beliau sendiri yang dibuat secara gentleman pada 8.10.1998,untuk mengambil tanggung jawab sepenuhnya akan keterlanjuran beliau mencederakan Anwar, kemungkinannya beliau akan hanya didenda sahaja serta mengelakkan penyiasatan yang agresif terhadap beliau.Kemungkinan ini berdasarkan beliau mempunyai faktor mitigasi yang kukuh dan diperkuatkan lagi apabila Mahkamah dijangka mengambil kira jasa beliau kepada keselamatan Negara yang tidak ternilai, khasnya ketika beliau menjadi Pengarah Cawangan Khas.

1.4. Akibat dipermainkan oleh Gani Patail,bukan sahaja Rahim Noor telah dipenjarakan, malahan sehingga lebih kurang dua bulan yang lalu, beliau telah dilabelkan sebagai orang yang bertanggung jawab merosakkan imej Negara dikaca-mata Antarabangsa pula.Sila Tan Sri rujuk muka surat 693 memoirs Tun Dr.Mahathir Mohamad;dalam buku Doctor In The House, dimana Tun Mahthir merakamkan,… “Rahim did me no favours politically – in fact, he did much harm to Malaysia’s International standing.”

1.5. Tidak dapat dielakkan kenyataan tersebut akan kekal dalam sejarah hidup Rahim Noor dan keluarga dan menjadi sejarah hitam buat PDRM, manakala segala pengorbanan dan jasa Tan Sri Abdul Rahim Noor kepada Negara dilupakan selamanya.

1.6. Sedih untuk menyatakan,tidak ada apa-apa perkara yang bagus untuk kenangan PDRM dalam keseluruhan Chapter 53 memoirs, melainkan menyedarkan kita hakikat bahawa Tun Mahathir, tidak dapat memaafkan Rahim Noor.

2. Namun begitu kita tidak boleh secara terburu-buru menuding jari menyalahkan Tun Mahathir.Sebagai manusia biasa beliau juga boleh diperdayakan atau dalam bahasa mudah,ditipu untuk mempercayai sesuatu perkara yang tidak benar sebagai benar, atau perkara yang benar sebagai tidak benar.Kita tinjau beberapa insiden penipuan yang dilakukan keatas Tun Mahathir seperti berikut;

2.1. Pada bulan July 1993 Rahim Thamby Chik telah menipu Tun Mahathir dengan membuat Akuan Sumpah Palsu untuk menyembunyikan harta lebih kurang RM 40 juta yang diperolehi menerusi salahguna kuasa dan rasuah seperti yang dilaporkan oleh Badan Pencegah Rasuah yang disahkan oleh Gani Patail sendiri.

2.2. Pada bulan July 2010 pula Tun Dr.Ling Liong Sik telah dituduh kerana menipu Jamaah Menteri yang termasuk Tun Mahathir dalam kes skandal PKFZ. Bezanya antara kes ini dengan kes dipara 2.1. diatas ialah Peguam Negara enggan mengenakan pertuduhan terhadap Rahim Thamby Chik walaupun kedua-dua kes ini melibatkan penipuan terhadap Tun Mahathir.Sedangkan semasa sidang Parlimen bulan lalu Menteri di-Jabatan Perdana Menteri telah mengesahkan bahawa Peguam Negara tidak mempunyai kuasa untuk “indemnify” mana-mana orang daripada liability jenayah semasa persoalan mengenai Rahim Thamby Chik dibangkitkan.

2.3. Pada bulan September 1998,Tun Mahathir pernah diperdayakan untuk mempercayai bahawa kecederaan mata-lebam Anwar adalah akibat “self-inflicted” sepertimana yang dirakamkan dalam memoirs beliau muka surat 693.

2.4. Pada bulan Januari 1999 Gani Patail sendiri terlibat menipu Tun Mahathir dengan memperdayakan beliau untuk mempercayai sesuatu yang tidak benar berkaitan dengan hasil siasatan Polis bersangkut insiden mata-lebam.Akibat perdayaan ini Tun Mahathir telah membenarkan pembentukkan Suruhanjaya Di-Raja mengambil alih siasatan insiden mata-lebam daripada tangan Penyiasat PDRM.

3. Contoh-contoh diatas dengan jelas membuktikan bahawa Tun Mahathir juga terdedah kepada perbuatan penipuan oleh Menteri atau Ketua Menteri ataupun oleh Pegawai-Pegawai Kerajaan atau mana-mana orang yang berpeluang memberi taklimat kepada beliau mengenai sesuatu perkara. Ringkasnya Tun Mahathir tidak “kebal” dari tipuan.Dengan demikian itu kemungkinan Tun Mahathir telah diperdayakan untuk mempercayai bahawa Anwar terlibat dalam aktibiti homosexual tidak boleh diperkecilkan.

4. Dengan kata-kata diatas,saya persilakan Tan Sri merujuk kepada “The memoirs of Tun Mahathir-A DOCTOR IN THE HOUSE” yang dilancarkan pada 8.3.2011.Secara spesifiknya untuk merujuk kepada Chapter 53: Anwar’s Challenge muka surat 684 hingga 698.Saya sarankan juga Tan Sri merujuk kepada surat saya bertarikh 27.12.2010 yang salinannya turut diedarkan kepada YAB Perdana Menteri dan YBhg.Peguam Cara Negara,memandangkan terdapat beberapa kandungannya yang relevan.Chapter 53 ini menimbulkan beberapa persoalan dan keraguan.

4.1. Saya menyimpulkan bahawa Tun Mahathir sangat percaya bahawa Anwar terlibat dalam aktibiti homosexual berdasarkan kepada dua surat yang beliau terima daripada Umi Hafilda dalam tahun 1997 dan taklimat daripada pegawai penyiasat Musa Hassan sepertimana terdapat dalam muka surat 684 memoirs tersebut.Saya tidak akan menyentuh berkaitan surat Umi Hafilda memandangkan keterangan dan bukti sesuatu siasatan Polis adalah dikumpul,disusun dan dipegang oleh Pegawai Penyiasat sendiri.

4.2. Persoalan yang timbul adalah sama ada Musa Hassan telah memberi Tun Mahathir taklimat yang jujur dan betul mengenai keterangan yang telah dikumpulkannya terhadap Anwar itu,ataupun Musa Hassan telah menokok tambah keterangan dalam taklimatnya untuk memperdayakan Tun Mahathir supaya mempercayai bahawa Anwar benar-benar terlibat dalam aktibi homosexual itu.Tidak boleh juga diperkecilkan kemungkinan Musa Hassan mengambil kesempatan hubungan teruk antara Tun Mahathir dan Anwar ketika itu ,supaya nama beliau disenaraikan dalam “good book” Tun Mahathir.

4.3. Sekiranya pada ketika Musa Hassan memberi taklimat kepada Tun Mahathir, beliau telah sedia memiliki keterangan yang lengkap dan kukuh bagi membuktikan Anwar terlibat dengan aktibiti homosexual seperti yang didakwa,mengapakah pada 1.10.1998 Musa Hassan cuba memujuk saya untuk mengambil contoh darah Anwar untuk tujuan DNA, ketika saya sedang menyiasat insiden mata-lebam?.Apabila saya menolak permintaanya itu dengan alasan perbuatan tersebut adalah “illegal”,Musa Hassan bersama Rodwan Yusof sendiri telah “mencuri” sample darah Anwar untuk tujuan DNA tersebut daripada simpanan dan kawalan Dr.Zahari Noor di-Hospital Kuala Lumpur pada 15.10.1998.Seolah Musa Hassan terdesak mendapatkan bukti dengan apa cara sekalipun, untuk menguatkan keterangan dalam siasatan beliau,yang telah ditaklimatkan kepada Tun Mahathir sebelum itu.Urutan peristiwa ini secara kebetulan telah saya jelaskan secara terperinci dalam surat saya bertarikh 27.12.2010 kepada Tan Sri dan rasanya tidak perlu untuk saya ulangi.

5. Bagi maksud menguji kredibiliti Musa Hassan,dan sama ada cakapan atau kesaksian beliau boleh dipercayai ataupun dicurigai sebahagian atau sepenuhnya,diperturunkan peristiwa-peristiwa yang mungkin boleh digunakan sebagai ukuran;

5.1. Pada April 2008,Musa Hassan telah membuat kenyataan umum yang tidak benar yang mengelirukan rakyat apabila menyatakan bahawa kertas siasatan Polis terhadap Tun Mahathir telah diedarkan kepada Peguam Negara pada 15 February 2000 sedangkan laporan terhadap Tun Mahathir belum ujud lagi ketika itu oleh kerana laporanya hanya dibuat pada 13 Jun 2000.Komen saya mengenai perkara ini terdapat dalam Surat Terbuka saya bertarikh 8.10.2010 yang dialamatkan kepada Datin Kalsom Taib,isteri kepada bekas Ketua Pengarah BPR Dato Shafee Yahya.

5.2. Tahun 2009 Hakim Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu Puan Supang Lian (kini seorang Pesuruhjaya Kehakiman)dalam penghakiman bertulis beliau menyatakan bahawa kesaksian yang Musa Hassan berikan dalam perbicaraan tersebut sebagai “unreliable and to be disregarded”.Perbicaraan ini melibatkan bekas Pengarah PDRM,Ramli Yusuff.Hakim Puan Supang Lian tidak akan membuat kenyataan yang sebegitu keras sekiranya beliau tidak mempunyai alasan yang kukuh memandangkan Musa Hassan adalah seorang Ketua Polis Negara yang sedang berhidmat ketika memberi keterangan tersebut.

5.3. Pada March 2010 seorang penggubal undang-undang Sivarasa Rasiah telah membuat laporan Polis mendakwa Musa Hassan telah memberi keterangan palsu dalam perbicaraan Anwar pada Disember 1998 dihadapan Hakim Mahkamah Tinggi,mendiang Dato Augustine Paul.Difahamkan laporan ini masih dalam siasatan.Tidak bermakna jika laporan itu dibuat oleh seorang Wakil Rakyat Pembangkang,laporan tersebut tidak boleh dipakai.Saya percaya Tan Sri juga maklum dan ramai Pegawai Polis sama ada yang sedang berhidmat atau telah bersara maklum, bahawa laporan Sivarasa Rasiah itu adalah berasas.

5.4. Diantara 26.10.1998 hingga 21.12.1998 Musa Hassan telah memberikan kemudahan kepada Gani Patail untuk mendapatkan seorang Dr.Abdul Rahman Yusof, mereka tiga laporan perubatan palsu berkaitan kecederaan Anwar dalam siasatan kes mata-lebam.

6. Senarai diatas tidak termasuk permohonan-permohonan yang dibuat oleh Peguambela di-Mahkamah terhadap Musa Hassan kerana menghina Mahkamah dengan memberi keterangan palsu dalam perbicaraan.Sekiranya sekadar sekali sahaja Musa Hassan lakukan perkara seumpama,mungkin ianya boleh dianggap sebagai suatu kesilapan tulen yang tidak disengajakan.Tetapi jika dilakukan berulang kali dan berterusan serta dengan sengaja dan terancang,maka tidak salah untuk kita merumuskan bahawa Musa Hassan sememangnya sebagai seorang yang tidak boleh dipercayai.

7. Berkaitan dengan Gani Patail pula,telah banyak laporan-laporan yang telah didedahkan mengenai beliau.Sememangnya beliau boleh menafikan apa-apa juga perkara yang dibincangkan atau diperkatakan kepada saya, memandangkan kebanyakkan urusan saya dengan beliau adalah “on a one to one basis”.Tidak ada saksi untuk menyokong mana-mana pihak.Juga tidak ada rakaman video untuk membukti perbincangan kami.Namun begitu Gani Patail tidak boleh menafikan perkara-perkara berikut;
7.1. Bahawa beliau telah mengarahkan dan/atau memaksa Dr.Abdul Rahman Yusof untuk membuat tiga laporan perubatan palsu berkaitan kecederaan Anwar dalam siasatan insiden mata-lebam diantara 26.10.1998 hingga 21.12.1998. Ketiga-tiga produk pemalsuan ini sememangnya ujud dan telah diedarkan bersekali dengan penerangannya sehingga keperingkat YAB Perdana Menteri, Peguam Cara Negara dan Lembaga Penasihat SPRM.

7.2. Beliau tidak dapat menafikan bahawa dua laporan yang dipalsukan itu telah dikemukakan sebagai keterangan dalam prosiding RCI Mata-Lebam serta dirakamkan dalam laporan RCI tersebut.

7.3. Beliau tidak dapat menafikan bahawa beliau yang membuat Kenyataan Akhbar Peguam Negara bertarikh 5.1.1999 yang mengandungi beberapa maklumat palsu berkaitan hasil siasatan Polis mengenai siasatan insiden mata-lebam. Kenyataan Akhbar ini juga telah digunakan dalam prosiding RCI Mata-Lebam walaupun Gani Patail sedar ia mengandungi maklumat mustahak yang palsu.

7.4. Beliau tidak dapat menafikan bahawa hasil siasatan RCI Mata-Lebam telah dimanipulasikan.Dimana laporan perubatan palsu bertarikh 26.10.1998 yang dibuat oleh Dr.Rahman diatas arahan Gani Patail sendiri telah ditinggalkan daripada dimasukkan kedalam laporan akhir RCI tersebut yang dikemukakan kepada SPB Yang Di-Pertuan Agong.

8. Kesalahan-kesalahan terhadap Keadilan Awam yang dilakukan oleh Gani Patail dan Musa Hassan adalah terlalu besar untuk dimaafkan.Kesalahan-kesalahan mereka sama ada dilakukan berasingan atau dengan niat bersama telah memberi kesan parah yang mendalam dan jangka panjang terhadap Sistem Keadilan Jenayah Negara.Malah tindakan mereka berdua telah memusnahkan keyakinan Rakyat, bukan sahaja terhadap Polis Di-Raja Malaysia malahan terhadap Jabatan Peguam Negara sendiri.

8.1. Saya berpendapat,demi Keadilan Awam itu sendiri,Tan Sri mengangkat perkara ini kepada YAB Perdana Menteri,mencadangkan supaya RCI atau suatu Tribunal dibentuk menyiasat dakwaan ini secara telus dan menyeluruh serta “once and for all”.Jika fakta-faktanya dibentangkan kepada beliau secara jujur dan teratur, saya yakin YAB Perdana Menteri tidak akan menghampakan Rakyat.

9. Apapun,tanggung jawab dan pendirian PDRM menyiasat sesuatu kes jenayah itu walau berapa lamapun ia telah berlaku wajar dikekalkan.Walaupun kesalahan-kesalahan jenayah Gani Patail dan Musa Hassan didakwa berlaku 12 tahun yang lalu,tidak bermakna yang ianya boleh dilupakan begitu sahaja,atau “swept under the carpet”.Tidak ada sekatan masa untuk sesuatu kes jenayah itu disiasat secara terperinci.

10. Contoh terbaik yang boleh dijadikan sandaran ialah kes bunuh beramai-ramai di-Batang Kali pada 1948.Dalam kejadian ini seramai 24 orang tempatan keturunan Cina telah ditembak mati pada Disember 1948 di-Sungai Rimoh, Batang Kali,Selangor oleh sepasukan Tentera British dari G Company,2nd Scott Guard ketika operasi menentang komunis di-Malaya ketika itu.

10.1. Pada pertengahan tahun 1993 satu laporan Polis yang baru telah dibuat oleh beberapa saksi insiden tersebut yang masih hidup.Ketua Polis Negara ketika itu, YA Bhg.Tun Mohd Hanif Omar memberi jaminan Polis akan menyiasat kes ini sebagai kes bunuh walaupun insiden berlaku berpuloh tahun terdahulu oleh kerana “tidak ada sekatan masa” untuk menyiasat sesuatu kes jenayah.Kertas siasatan dibuka oleh DSP Sivaramamoorthy ketika itu Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Kuala Kubu Bharu.Penyelaras siasatan pertama pada masa itu ialah Supt.Khew Chin Hoi dari Bukit Aman. Saya adalah salah seorang daripada Pasukan Penyiasat kes ini ketika itu sedang menjawat jawatan Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor.

10.2. Pada pertengahan tahun 1994 saya mengambil alih sebagai Ketua Penyelaras siasatan setelah selesai tugas siasatan trajedi keruntuhan condominium “Highland Towers” Hulu Kelang,suatu insiden malang yang menggemparkan Negara berlaku pada Disember 1993 yang mengorbankan 48 nyawa.

10.3. Walaupun Batang Kali Massacre ini telah berlaku hampir 63 tahun yang lalu,persoalan mengenainya masih belum padam lagi dan saya tidak nampak yang ia akan padam dalam masa terdekat ini.

10.4. Lebih kurang 3 minggu yang lalu tersiar semula kisah insiden ini;dimana pada 9 April 2011,penulis Mark Townshend dari majalah Guardian (dan dilaporkan juga dalam STAR 14.4.2011),telah mendedahkan maklumat terbaru kononya Pegawai PDRM telah menghubungi pihak Interpol dalam tahun 1993 untuk menghantar satu Pasukan Penyiasat ke-United Kingdom bagi merakamkan percakapan beberapa anggota tentera British yang terlibat dalam insiden tersebut.Kononya juga Pejabat Luar Britain telah mengenakan tekanan kepada Pesuruhjaya Tinggi Malaysia menghalang atau menghentikan lawatan Pasukan PDRM ke-UK ketika itu, kononya sebagai usaha untuk “cover-up” siasatan ini.

10.5. Untuk makluman Tan Sri, saya adalah Pegawai yang dipilih oleh Bukit Aman untuk mengetuai rombongan eksesais ini ke-UK yang dimaksudkan. Mengenai sebab mengapa eksesais ini dibatalkan, terdapat dalam laporan khas saya yang dipercayai masih terdapat dalam kertas siasatan yang berkenaan.

11. Isu yang diketengahkan disini ialah,sekiranya satu insiden jenayah yang berlaku pada tahun 1948,ketika Tan Sri dan saya sendiri belum dilahirkan lagi, pun kita siasat dengan bersungguh,apatah lagi perbuatan jenayah yang dilakukan oleh Gani Patail dan Musa Hassan dalam tahun 1998 dan selepasnya yang masih segar dalam ingatan Rakyat, seolah ianya berlaku hanya beberapa bulan yang lalu sahaja.

11.1. Sekiranya dalam kejadian Batang Kali Masaccre 1948 telah memusnahkan nyawa 24 orang tempatan,insiden keruntuhan Highland Towers 1993 pula mengorbankan 48 orang,perbuatan Gani Patail dan Musa Hassan sejak tahun 1998 telah memusnahkan keseluruhan Sistem Keadilan Jenayah Negara. Sekiranya tidak ditangani dengan telus dan menyeluruh,Rakyat akan mengungkitnya selama mana Rakyat mengungkit Batang Kali Masaccre.

12. Saya percaya Tan Sri masih ingat cara mana kita dengan pantas dan penuh keyakinan serta bebas menangani beberapa kes berprofil tinggi dan menarik perhatian umum yang berlaku secara berturut-turut diakhir tahun 1999 hingga awal tahun 2000.Ketika itu Tan Sri sebagai Pegawai Turus di-Bahagian Pendakwaan dan Undang-Undang Bukit Aman.Antara kes-kes tersebut adalah;

12.1. Pada September 1999 dimana seorang Dr.Tai Eng Teck ditembak mati oleh seorang anggota Konstabal Daerah Ceras,Tony Beliang ketika mendiang Dr.Tai sedang berduaan dengan teman wanitanya dalam kereta berhampiran Stesyen LRT Bandar Tasek Selatan.

12.2. Dalam bulan Disember 1999,seorang penyanyi popular ketika itu, “Along Spoon” atau nama penuhnya Sabiul Malik Shafie ditemui mati dibunuh oleh seorang anggota Polis Cawangan Pengawal Pengiring Kuala Lumpur,Lans Koporal Mohamad Yaacob Demyati.

12.3. Dalam bulan Mac 2000 bilamana seorang Kontraktor Kenneth Lee(Fook Mun) @ Omar Iskandar Lee Abdullah cucu kepada Menteri Kewangan Pertama, mendiang Tun Sir H.S.Lee telah menembak mati seorang akauntan wanita Lee Good Yew diJalan Lapangan Terbang Lama berhampiran Jalan Bellamy Kuala Lumpur.

13. Polis telah dapat menyelesaikan ketiga-tiga kes bunuh diatas hanya dalam tempoh antara satu minggu dan dua minggu sahaja daripada tarikh insiden,serta menghadapkan ketiga-tiga pesalah berkenaan ke-Mahkamah bagi menghadapi pengadilan terhadap masing-masing.Untuk rekod,ketiga-tiga tertuduh telahpun disabitkan dengan kesalahan masing-masing serta menjalani hukuman undang-undang yang dijatuhkan keatas mereka.

13.1. PDRM mampu melakukan ini semua kerana kita telah bertindak secara professional, berkecuali serta without fear or favour dengan mengenepikan soal darjat atau kedudukkan dalam masyarakat, keturunan dan Agama sesaorang pesalah jenayah,sambil kita mengekalkan hubungan yang professional dengan Jabatan Peguam Negara dan patuh kepada Rule of Law.

14. Jika PDRM mampu melakukan seperti diatas 12 tahun yang lalu,secara lojiknya tentulah PDRM boleh lakukan dengan lebih baik lagi sekarang ini. Namun begitu sejak akhir-akhir ini sangat jelas kelihatan PDRM seperti kehilangan taring, dan seolah jawatan Ketua Polis Negara “subservient” kepada Peguam Negara.Kes kecil seperti kesalahan manayangkan video lucah pun, yang lazimnya dahulu disiasat oleh seorang AIO berpangkat Sarjan, kini terpaksa diusung turun naik beberapa kali kepejabat Peguam Negara untuk mendapatkan arahan dan masih belum ada keputusan lagi walaupun lebih satu bulan telah berlalu.

15. Saya sedar bukan mudah untuk Tan Sri mengambil balik kuasa Polis yang Musa Hassan telah gadaikan kepada Gani Patail,untuk membawa kepada situasi “status quo”, kerana ia melibatkan pindaan semula undang-undang yang telah dikuatkuasakan sejak pertengahan 2007.Namun begitu usaha mesti diteruskan untuk mengembalikan kepada keadaan dimana amalan perinsip pemisahan kuasa dan peranan antara Penyiasat dengan Pendakwa Raya dipulihkan seperti sediakala.Mungkin rakyat sukar memahami maksud saya dalam perenggan ini. Namun begitu saya yakin Tan Sri dan pucuk pimpinan PDRM faham,dan pesara-pesara seperti saya juga faham serta akan mengikuti perkembangannya.

16. Saya berharap Tan Sri serta pucuk pimpinan PDRM yang baru sudi menggalakkan setiap warga Polis meneliti dan menghayati setiap perkataan dalam Akta Polis 1967 dan Hukuman Tetap Ketua Polis Negara untuk mereka disedarkan akan kuasa,peranan dan fungsi serta tanggung jawab Polis yang sebenar-benarnya.Apapun keadaannya, PDRM tidak bolih sama sekali terus membiarkan Gani Patail “memegang” Perdana Menteri atau mana-mana orang sekalipun sebagai “hostage” beliau.

Salam hurmat dan selamat maju jaya.

Yang benar,
Mat Zain bin Ibrahim.
5 Mei 2011.

Bro: TT

Tuesday, May 3, 2011

RUKUN BAIA'H ASAS KEILTIZAMAN BERJAMAAH

RUKUN BAIA'H
ASAS KEILTIZAMAN BERJAMAAH ----------------------------------------------------------------

APOLOGIZE

Ulasan Rukun Baia'h yang disusun ringkas ini tidak bermaksud mendahului para alim ulama' justeru kemunculannya sebagai bahan muzakarah dikalangan anggota Jamaah Islam . Bimbingan alim ulama' amat didahagai oleh pengulas demi kemajuan ilmu dan pembangunan tarbiyyah .

MUQADDIMAH

Tarbiyyah Islamiyyah Harakiyyah adalah denyutan utama bagi nadi usaha bina Khilafah Islamiyyah dalam apa jua suasana , justeru pembinaannya bukan suatu teori dan khayalan malah suatu praktikal yang terpaksa merempuh kesukaran pelaksanaan dan pengawalan . Sementara itu , menjadi agenda utama pula kepada Harakah Islamiyyah dan fungsinya sebagai jentera berat , mengendali usaha bina Khilafah Islamiyyah An - Najihah .

Rukun Baia'h antara otot yang memastikan ketahanan dan kelansungan denyutan nadi tatkala menghadapi tahaddiyyat ( tantangan ) yang memaksa dan mendesak .

Penafsiran pelbagai turut memberi erti bahawa Rukun Baia'h antara bahan kekuatan dalaman yang berkesan untuk menangkis virus mazmumah yang merosakkan Harakah Islamiyyah .

Kejituan intima' dan keterikatan ( iltizam ) individu muslim dengan Harakah Islamiyyah pula banyak dipengaruhi oleh Rukun Baia'h dan sejauh mana penghayatannya . Akhlak dan disiplin berjamaah turut lengkap apabila setiap gerak langkah menyusun program dan mengatur strategi dibayangi oleh Rukun Baia'h sementara akhlak dan disiplin berjamaah tersebut adalah menara tertinggi bagi syiar Harakah Islamiyyah.

Abad ke 21 , Harakah Islamiyyah terpaksa menghadapi kelancangan gerakan musuh dengan alat bantu yang serba terkini . Namun kemenangan hakiki perjuangan ini tidak terhenti dengan kepakaran tenaga dan kecanggihan jentera , malah ianya bergantung kepada penghayatan Tarbiyyah Islamiyyah Harakiyyah yang efektif .

Rukun Baia'h yang dimaksudkan ialah sebagaimana yang digariskan oleh Asy Syahid Al Imam Hassan Al Banna di dalam kitabnya Risalah At Taalim :

أركان بـيعـتـنـا عشــرة فـاحـفـظـوهـا : الـفـهـم و الإخـلاص و الـعـمـل و الـجـهـاد و الـتضـحـيـة و الـطـاعـة و الـثـبـات و الـتـجـرد و الأخـوة و الـثـقـة

RUKUN PERTAMA .

AL FAHM ( الـفـهـم )

Kefahaman Islam yang jelas dan shohih adalah antara pra syarat kejayaan gemilang bagi sebuah Harakah Islamiyyah . Seringkali ketergendalaan gerakkerja dalaman di sebabkan kefahaman yang dangkal terhadap prinsip - prinsip asas Islam dan perjuangannya .Salah faham dikalangan pendukung Harakah Islamiyyah pula mencetus krisis yang menggugat ketahanan strategi dan operasi .

Rukun Al Fahm ini adalah asas utama bagi kepimpinan Islam guna menangani usahabina Khilafah Islamiyyah .Syaidina Omar Ibn Al Khattab ( r.a ) pernah menegaskan :

تـفـقـهـوا قـبـل أن تـســودوا

" Dalamilah urusan ugama sebelum kamu dilantik menjadi pemimpin ."

Sabda Rasulullah ( saw ) :

مـن يـريـد اللـه بـه خــيـرا يـفـقهـه فـى الـديـن

" Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah kebaikkan nescaya difahamkannya urusan ugama ."

( Mutafaqun A'laihi )

Perjuangan yang bertolak dari Al Fahm yang jelas dapat menghindarkan jamaah daripada khilaf dan kecelaruan fikrah serta tindakan dikalangan anggota Harakah Islamiyyah . Sedang Al Jidal ( الجـدل ) adalah faktor kesesatan .

مـا ضـل قـوم بـعد هـدى كـانـوا عـلـيـه إلا أوتـوا الـجـدل

" Tidak sesat sesuatu qaum selepas mendapat petunjuk melainkan mereka sering berjidal . ( bertelingkah ) "

( At Tarmizi )

( Bertikam lidah di ‘kedai kopi’ tidak menyelesaikan masaalah bahkan akan mempamerkan akhlak yang buruk kepada umum .)

Faham yang jelas menatijahkan kesejahteraan amal dan pelaksanaan jitu dalam operasi gerakan yang dilancarkan , justeru tindakan melulu tanpa asas kefahaman yang mendalam hanyalah membawa padah yang tidak berkesudahan . Omar Ibn Al Aziz (r.a ) menyatakan :

مـن عـمـل عـلـى غـيـر عـلـم كـان مـا يـفـســد أكـثـر مـا يـصـلـح

" Barangsiapa yang beramal tanpa ilmu , ia telah mendorong kerosakkan yang banyak mengatasi kebaikkan "

( Manaqib Omar - Oleh Ibn Jauzi )

Sabda Rasulullah ( saw ) :

فـقـيـه واحـد أشــد عـلـى الـشــيـطـان مـن ألـف عـابـد

" Seorang yang faham ( faqih ) terlebih sukar ke atas syaitan berbanding 1000 orang abid . ( ahli ibadah )

( At Tarmizi )

Faham yang jelas , menyelamatkan pendukung Harakah Islamiyyah dari bahaya kesesatan dan kegagalan . Melalui rukun Al Fahm ini , Asy Syahid mengemukakan usul dua puluh yang perlu dipelajari untuk menghindar diri dari kekaburan maklumat dan gambaran tentang Islam . Usul dua puluh mengandungi a b c Islam yang menjadi kemestian kepada setiap pendukung Harakah Islamiyyah . _______________________________________

USUL PERTAMA .

الإســلام نـظـام شــامـل يـتـنـاول مـظـاهـر الـحـيـاة جـمـيـعـا
فـهـو دولـة و وطـن أو حـكـومـة و أمـة
وهـو خـلـق و قـوة أو رحـمـة و عـدالـة
وهـو ثـقـافـة و قـانـون أو عـلـم و قـضـاء
وهـو مـادة و ثــروة أو كسـب و غــنـى
وهـو جـهـاد و دعـوة أو جـيـش و فـكـرة
كـما هـو عـقـيـدة صـادقــة و عـبـادة صـحـيحـة سـواء بسـواء

  • " Islam adalah sistem lengkap yang merangkumi keseluruhan aspek kehidupan.

  • Islam adalah daulah dan tanahair atau kerajaan dan ummah .

  • Akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan .

  • Kebudayaan dan undang - undang atau ilmu dan kehakiman .

  • Metarial dan harta atau usaha dan kekayaan .

  • Jihad dan daawah atau tentera dan fikrah .

  • Sebagaimana Islam itu adalah aqidah yang benar dan ibadah yang shohih . "
ULASAN :

Islam adalah hidayah Ilahi yang diutuskan laksana manifesto agong untuk mentadbir alam buana ini . Lantaran itu ia bukan seperti yang dianut oleh pendukung ugama dan ideologi ciptaan penganutnya sendiri . Ia juga terlalu jauh dari definisi ugama yang hanya berbentuk hubungan manusia dengan tuhan semata-mata .Islam adalah suatu cara hidup lengkap yang membentuk hablum minallah dan hablum minannas ( حـبـل مـن اللـه و حـبـل مـن الـنـاس )

ضـربـت عـلـيـهـم الـذلـة أيـن مـا ثـقـفـوا إلا بـحـبـل مـن اللـه و حـبـل مـن الـنـاس

" Mereka ditimpa kehinaan di mana sahaja mereka berada kecuali ada hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia . "

( Al Imran 112 )

Kesyumulan Islam secara jelas dapat disaksikan melalui sumber utamanya Quran Al Karim yang membicarakan keseluruhan aspek kehidupan .

Firman Allah swt .

ونـزلـنـا عـلـيـك الـكـتـاب تـبـيـانـا لـكـل شـئ و هـدى و رحـمـة و بـشـرى لـلـمـؤمـنـيـن

" dan kami turun kepada mu Al Quran sebagai penjelasan setiap suatu jua sebagai hidayah dan rahmat serta berita gembira bagi orang - orang Islam ."

( An Nahl 89 )

Dalam ayat yang lain Allah berfirman :

مـا فـرطـنـا فـى الـكـتـاب مـن شـئ

" Tiada kami sembunyikan sesuatu pun di dalam kitab Al Quran "

( Al Ana'm 38 )

Menafikan kesyumulan Islam di atas apa jua alasan dan kepentingan , merupakan satu tindakan bahaya yang mengundang kehinaan dan azab ilahi . Firman Allah swt .

أفتؤمنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض فما جزاء من يفعل ذلك منكم إلا خزى فى الحياة الدنيا
ويوم القيامة يردون إلى أشد العذاب و ما الله بغافل عما تعملون

" Apakah kamu beriman dengan sebahagian daripada Al Kitab dan kufur dengan sebahagian yang lainnya , maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat sedemikian dari kalangan kamu melainkan hina kehidupan di dunia dan kelak di akhirat , ia akan di humban ke dalam azab yang dahsyat dan Allah tidak lalai terhadap apa yang kamu lakukan "

( Al Baqarah 85 )

Sementara itu , faham ugama suku , politik suku atau dalam erti kata lain , menjarakkan ugama dari daulah ( فـصــل الـديـن عن الدولـة ) yang didokong oleh golongan sekularisme adalah suatu unsur positif ke arah menafikan kesyumulan Islam .

KESYUMULAN ISLAM

Memahami kesyumulan Islam , suatu petanda nyata bahawa Islam mesti di tegakkan sebagai tuan dan tidak harus dibiarkan walau sedetik waktu Islam di perkotak katik . Firman Allah swt .

و قاتلوهم حتى لا تكون فتنة و يكون الدين لله فإن انتهوا فلا عدوان إلا على الظالمين

" dan perangilah mereka sehingga tiada lagi fitnah dan jadilah ugama itu semata mata kerana Allah , maka jika seandainya selesai maka tiadalah permusuhan lagi melainkan terhadap orang - orang yang dholim . "

( Al Baqarah 193 )

Memahami kesyumulan Islam , memecah kebuntuan dan keraguan ummat untuk menjulang syiar Islam di tengah - tengah kepungan Jahiliyyah Modern . Firman Allah swt .

ذلك و من يعظم شـعائر الله فـإنـها من تـقوى القلوب

" Demikian itu , barangsiapa yang mengagungkan syiar Ilahi , maka sesungguhnya ia lambang ketaqwaan hati "

( Al Hajj 32 )

Memahami kesyumulan Islam , membina keunggulan peribadi dan kemantapan fikrah anggota Harakah Islamiyyah , menjadi syarat kelayakan bagi seorang daie .

1 ) ISLAM ADALAH NEGARA DAN TANAHAIR

Sememangnya urusan negara adalah antara urusan yang terpenting bagi Islam . Membebaskan negara dari perundangan Islam adalah sikap yang mendedahkan negara kepada bahaya Jahiliyyah . ( Bahaya kepada aqidah dan budaya ) Firman Allah swt .

ثم جـعلناك على شـريعة من الأمـر فـاتبعهـا و لا تتبع أهواء الذين لا يعلمون

" Kemudian kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat , maka ikutlah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang - orang yang tidak mengetahui ."

( Al Jathiyah 18 )

Ayat ini , anti faham penjarakkan ugama dengan daulah . فـصـل الدين عن الدولـة Islam jua mengambil berat perihal atau ciri - ciri mereka yang bertanggung jawab memimpin negara .

1.1 Syarat kelayakan sebagai pemimpin Negara Islam .
[1]

i ) Muslim
ii ) Berilmu dalam hal asas dan memahami masaalah semasa
iii ) Adil
iv ) Berkemampuan ( maknawi dan jasmani )
v ) Lelaki
vi ) Berpengaruh

Firman Allah swt .

يأيـهـا الذين ءامنوا لاتتخـذواالـكافـرين أولياء من دون المـؤمنين أتريدون أن تـجعلوا لله علـيـكم سلطـانـا مبـيـنا

" Hai orang - orang yang beriman , janganlah kamu mengambil orang - orang kafir menjadi pemimpin dengan meninggalkan orang yang beriman . Inginkah kamu mengadakan alasan yang nyata bagi Allah ( untuk menyiksamu ) ."

( An Nisa' 144 )

Firman Allah swt .

إنما وليكم الله و رسوله و الذين ءامنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكاة وهم راكعون
ومن يتول الله و رسوله و الذين ءامنوا فإن حزب الله هم الغالبون
يأيها الذين ءامنوا لاتتخذوا الذين اتخذوا دينكم هزوا ولعب
امن الذين أوتوا الكتاب من قبلكم و الكفار أولياء و اتقوا الله إن كنتم مؤمنـين

" Sesungguhnya penolong ( pemimpin ) kamu hanyalah Allah , Rasulnya dan orang yang beriman , yang mendirikan sholat dan menunaikan zakat seraya mereka tunduk ( kepada Allah ) dan barangsiapa mengambil Allah , Rasulnya dan orang yang beriman menjadi penolongnya ( pemimpin ) maka sesungguhnya pengikut ( ugama ) Allah itulah yang pasti menang . Hai orang yang beriman janganlah kamu mengambil orang yang menjadikan ugamamu sebagai bahan ejekan dan permainan sebagai pemimpin , iaitu orang yang telah diberikan kitab sebelummu dan orang - orang yang kafir , dan bertaqwalah kepada Allah jika kamu benar - benar orang yang beriman ."

( Al Maidah 55 -57 )

1.2 Matlamat Negara Islam
[2]

1 ) Matlamat Khalifah .

Firman Allah swt .

و إذ قـال ربك للملائكـة إنى جـاعل فى الأرض خـلـيفـة

"dan ingatlah ketika tuhanmu telah berkata kepada para malaikat sesungguhnya aku akan menjadikan khalifah di muka bumi . "

( Al Baqarah 30 )

Ia adalah suatu matlamat untuk memastikan ugama terbela dan dunia di tadbir berdasarkan ugama . ( إقـامـة الدين و سـيـاسـة الدنـيا بـه )

2 ) Matlamat Amanah .

إنا عرضنا الأمانة على السـموات و الأرض و الـجـبال فأبين أن يحملنها
و أشـفقن منهـا و حملهـا الإنسـان إنه كان ظلوما جهولا

"Sesungguhnya kami telah mengemukakan amanat kepada langit , bumi dan gunung ganang maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya dan dipikullah amanat itu oleh manusia . Sesungguhnya manusia itu amat dholim dan bodoh ."

( Al Ahzab 72 )

3 ) Matlamat Ibadat .

وما خلقت الجن و الإنس إلا ليعبدون ما أريد منهم من رزق
و ما أريد أن يطعمون إن الله هو الرزاق ذو القوة المتين

"dan tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya merteka menyembahKu . Aku tidak mengkehendaki rezki sedikitpun dari mereka dan aku tidak mengkehendaki supaya mereka memberi aku makan . Sesungguhnya Allah, dialah Maha Pemberi rezki yang mempunyai kekuatan yang sangat kukuh .

( Adz Dzariyyat 58)

2 ) ISLAM ADALAH PEMERINTAHAN DAN UMMAH .

Pemerintahan dan Ummah jua terikat dengan etika agong yang diutus khas oleh Allah swt . ( Al quran ) Pemerintahan selayaknya bertunjangkan syariat dan prinsip - prinsip amal Islami .

Firman Allah swt .

أفحكم الجاهلية يبغون و من أحـســن من الله حكما لقوم يوقنون

"Apakah hukum Jahiliyyah yang mereka kehendaki dan ( hukum ) siapakah yang lebih baik daripada ( hukum ) Allah bagi orang - orang yang yakin ?"

( Al Maidah 50 )

* Al Qurtubi berkata : Pertanyaan dalam ayat ini di kenali sebagai Istifham Inkari iaitu keinkaran secara murka dari Allah swt .

2.1 Prinsip - prinsip Amal Islami dalam negara Islam .

i ) Hanya hukum Allah yang ditegakkan .
ii ) Pertahankan kebenaran .
iii ) Membina keadilan :

a ) Undang - undang ( hukum ) .
b ) Kehakiman .

iv ) Mengizin dan mengawal kebebasan :

a ) Kebebasan menganut ugama
( kepada mereka yang belum Islam ) .
b ) Kebebasan nasihat

Islam turut membangunkan ummat diatas pelantar aqidah dan ukhuwwah Islamiyyah yang jitu . Serentak itu , ummat diprogramkan melalui ‘frame work’ agong (Al Quran) untuk lahir sebagai ummat terbaik .

2.2 Ciri - ciri ummat terbaik .

i ) Amar ma'ruf dan nahi mungkar .
ii ) Beriman kepada Allah .
iii ) Menyebar risalah sejagat .

كنتم خير أمة أخرجت للـنـاس تأمرون بالـمعـروف و تنهون عن المنكر و تؤمنون بالله

"Kamu adalah sebaik - baik ummat yang dilahirkan di tengah - tengah manusia , kamu menegakkan yang ma'ruf , mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah”

( Al Imran 110 )

3 ) ISLAM ADALAH AKHLAK DAN KEKUATAN .

Islam sebagai cara hidup kelihatan mekar , indah dan berseri melalui syiar utamanya iaitu Akhlak . Sabda Rasulullah saw .

إنـما بعثت لأتـمم مكارم الأخلاق

" Sesungguhnya aku dibangkitkan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak "

Akhlak yang mulia menepati kekuatan peribadi dan kekuatan dalam . Akhlak terbahagi kepada dua :

Akhlak terhadap Allah
Akhlak sesama manusia

Kekuatan mampan adalah rangkuman dua bentuk kekuatan , iaitu kekuatan dalaman dan luaran . Ianya perlu disiapkan .

و أعدوا لـهم ما اسـتطعـتم من قوة و من ربـاط الخـيل ترهـبون به عدو الله و عدوكم

"Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggup dan dari kuda - kuda yang ditambat untuk berperang ( yang dengan persiapan itu ) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuh kamu "

( Al Anfal 60 )

Kekuatan adalah prinsip asas untuk mempertahankan maruah ummah sekaligus membina empayar . ( سـلـطـة ) Kekuatan ini pula terbahagi kepada dua : ( kedua - duanya wajib dibina )

i ) Kekuatan Individu
ii ) Kekuatan Jamaah

4 ) ISLAM ADALAH RAHMAT DAN KEADILAN

Rahmah , lambang kesentosaan penganut Islam . Membuatkan hati damai , tenang dan tidak putus harap . Islam adalah satu - satunya sistem hidup yang memupuk suasana rahmah . Bermula dari cucuran rahmat Ilahi berupa iman dan Islam , ia terus menyinari alam untuk mencetus keadilan .

Rahmah satu kuasa yang gigih menentang sikap mazmumah seperti dendam kesumat , iri hati , semangat permusuhan sesama sendiri dan lainnya . Sementara keadilan adalah manifestasi dari rahmah yang tercerna .

و لا يجرمنكم شـنأن قوم على ألا تعدلوا اعدلوا هـو أقرب للتـقوى و اتـقوا الله إن الله خـبير بـما تعـملون

"Dan jangan sekali - kali kebencianmu terhadap sesuatu qaum , mendorong kamu untuk berlaku tidak adil . Berlaku adil lah kerana adil itu lebih dekat kepada taqwa dan bertaqwalah kepada Allah sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan ."

(Al Maidah 8 )
Hukuman di dalam Islam adalah berteraskan keadilan . Ia tidak bermaksud
berlaku kejam kepada sesiapa , malah berfungsi sebagai pemeliharaan sejagat . ( Menggunakan konsep : Tegah kawal daripada Allah . نكـالا من الله )

Keadilan Islam , lebih tepat dapat dilihat apabila Islam mengemukakan program mengembalikan manusia kepada fitrah kejadiannya yang menyelamatkan manusia dari kancah kerugian yang berpanjangan .

و العـصـر إن الإنـسـان لفى الخـسـر إلا الذين ءامنوا و عـمـل الـصـالحـات وتـواصـو بالحق و تواصو بالصـبر

"Demi masa sesungguhnya manusia berada dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan - pesan dengan kebenaran dan berpesan - pesan dengan kesabaran ”

( Al Ashr 1 - 3 )

5 ) ISLAM ADALAH PENGETAHUAN DAN UNDANG - UNDANG

Tanpa pengetahuan yang mendalam , Islam pastinya tidak mampu dihayati . Sebagai cara hidup yang sempurna , yang merangkumi semua aspek kehidupan, sememangnya meletakkan pengetahuan di prioriti terpenting . Pengetahuan ini tidak terbatas dalam hal yang berhubung dengan ugama Islam semata - mata , malah merangkumi pelbagai hal termasuk konspirasi musuh .

Syaidina Omar Ibn Al Khattab pernah menjelaskan :

إنـما تنقض عرى الإسـلام عروة عروة إذا نـشـئا فى الإسـلام من لم يعرف الـجـاهـلـية

" Sesungguhnya ikatan Islam itu akan terungkai satu demi satu apabila berleluasa di dalam Islam orang yang tidak mengenali Jahiliyyah . "

Islam adalah ugama yang menganjurkan kemakmuran dan tamaddun ummat . Justeru itu, pengetahuan ialah fungsi utama sebagai motor penggerak kearah membina masyarakat bertamaddun . Status jahil ( tidak berilmu pengetahuan ) menjadi status hina di kaca mata umum , maka Islam jua anti kejahilan .

Sabda Rasulullah saw .

الـجـهـل و الكفر كهـاتـيـن و أشـار إلى عـيـنـيه

أو كما قـال

" Kejahilan dan kekufuran seperti dua benda ini seraya menunjukkan kepada dua matanya ( mata hitam dan mata putih ) "

Mujtama' berpengetahuan ini , akur bahawa hidup manusia semestinya dikawal pelihara oleh satu perundangan agong dari khaliq . Prinsip undang - undang tersebut ialah untuk memelihara maslahah ( kepentingan ) dan menolak mafsadah ( kerosakkan ) Membebaskan diri dari undang - undang Khaliq ertinya membebaskan diri dari Islam itu sendiri .

Sementara pihak yang menafikan undang - undang Khaliq atau menganggap tidak releven dan belum masanya lagi untuk dilaksanakan kini , adalah suatu sikap yang menafikan kelansungan Islam itu sendiri , sedang Allah telah menegaskan :

اليوم أكملت لكم دينكم و أتـممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الإسـلام ديـنـا

" Hari ini telah aku sempurnakan bagi kamu ugama kamu dan telah ku lengkapkan ke atas kamu ni'matKu dan Aku redho bagi kamu Islam sebagai cara hidup "

( Al Maidah 3 )

Institusi kehakiman yang akan mengendalikan pelaksanaan undang - undang semestinya menepati syarat berikut :

i ) Muslim
ii ) Kemampuan berijtihad
iii ) Pengetahuan yang luas tentang hukum hakam Islam
iv ) Amanah dan kemampuan mengendalikan kes
v ) Lelaki
vi ) Merdeka

6 ) ISLAM ADALAH KEBENDAAN ATAU USAHA DAN KEKAYAAN

Kebendaan merupakan sebahagian daripada alat kelengkapan dan berfungsi sebagai alat bantu kekuatan . Berasaskan statement ini , Islam mempunyai ruang selesa untuk mengizinkan ummatnya berdikari dan mengusahakan hasil bumi .

فإذا قضيت الصـلوة فانتشـروا فى الأرض و ابتغوا من فـضل الله واذكروا الله كثـيرا لعلكم تفلحون

"Apabila telah ditunaikan sembahyang , maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak - banyak supaya kamu beruntung"

( Al Jumua'h 10 )

Namun begitu kebendaan yang diusaha dan kekayaan yang dicita bukan menjadi satu prinsip hidup yang mencetus faham kebendaan . Segalanya sebagai sarana untuk menjulang syiar Islami bukan sebaliknya iaitu menjadi hamba kepada benda dan kekayaan .

Erti kata lain , kebendaan dan kekayaan diperlukan agar ummat Islam tidak bangsat dan hina dimata dunia , pula dalam masa yang sama , ianya tidak membawa ummat Islam ke peringkat ego dan bongkak . Lebih tepat , usaha hasil bumi berorientasi pembangunan dan kemajuan mestilah bermatlamat untuk kepentingan akhirat dan bermula dengan nokhtah zikrullah .

7 ) ISLAM ADALAH JIHAD DAN DAAWAH ATAU KETENTERAAN DAN FIKRAH .

Asas kegemilangan Islam ialah jihad dan daawah . Kibaran panji Islam di medan jihad adalah lambaian ketuanan Islam sebagai ugama Allah . Firman Allah swt .

ليظـهره على الدين كله ولو كره المشـركون

" Supaya mendhohirkannya mengatasi ugama lain keseluruhannya , sekalipun ia dibenci oleh orang - orang musyrik . "

( As Shof 9 )

Menyeru dan mengajak ( daawah ) insan beraqal agar mengabdi diri kehadhrat Ilahi dan menjauhi tunggangan syaitan ( thoghut ) pula adalah agenda ketuanan Islam .

ولقد بعثنا فى كل أمة رسـولا أن اعـبدوا الله و اجتنبوا الطـاغوت

" Dan sesungguhnya telah kami bangkitkan disetiap kalangan ummat akan seorang rasul supaya menyeru manusia mengabdikan diri kepada Allah dan menjauhkan thoghut "

( An Nahl 36 )

Jihad Islami tidak bermaksud perang semata - mata malah ia meliputi pengorbanan jiwa, harta dan tenaga dalam siri usaha berterusan untuk memartabatkan ummat Islam . Sementara daawah Islamiyyah yang tercerna dari fikrah harakiyyah pula sebagai aktiviti utama yang berpaksi di atas jihad Islami . Penglibatan tentera yang mengisi ruang dan menyahut semboyan jihad guna menghadapi konspirasi mustakbirin adalah suatu kefardhuan di dalam Islam .

وقـاتلوهم حتى لا تكون فتنة و يكون الدين كله لله

" Dan perangilah mereka sehingga tiada lagi fitnah dan jadilah ugama keseluruhannya bagi Allah "

( Al Anfal 39 )

8 ) ISLAM ADALAH AQIDAH YANG BENAR DAN IBADAT YANG SAH .

Aqidah yang benar adalah denyutan nadi Islam . Islam satu-satunya ugama cara hidup yang bertunjangkan aqidah ( keiltizaman yang jitu kepada Allah .) Krisis aqidah merupakan satu krisis yang boleh menafikan status keislaman seseorang sementara krisis ibadah pula boleh membatalkan potfolio seorang muslim . Islam disemua bidangnya ( Ibadah , munakahat , muamalat ) beroperasi di atas aqidah yang benar . ( Ketundukan dan kepatuhan mutlak kepada Allah swt ) Tanpa ketundukan dan kepatuhan mutlak ini ( aqidah ) ummat Islam terdedah kepada bahaya .

i ) bahaya murtad dan syirik
ii ) bahaya perpecahan kronik
iii ) bahaya kelemahan ketara
iv ) bahaya penghinaan melulu

[1] Rujuk : Sistem Pemerintahan Negara Islam oleh Tuan Guru Hj. Abd. Hadi . m/s : 126
[2] Rujuk : Sistem Pemerintahan Negara Islam oleh Tuan Guru Hj. Abd Hadi . m/s 58
posted by Nasrudin bin Hassan at Tantawi